View
Etusivu
Sisällysluettelo
Takaisin |
Opin suoriutumaan annetuista tehtävistä
ja näkemään työni jäljet. Opin yrittämään
ja saamaan työni tehtyä. Opin myös sosiaaliset arvot,
sekä kunnioittamaan sosiaalisen kanssakäymisen perusperiaatteita,
että sukulaisia, tuttavia tai kaveria ei jätetä.
Arvomaailma oli tuohon aikaan silloiseen elämäntapaan liittyen
selkeästi nykyistä arvomaailmaamme eettisempi -
ihmisläheisempi. Se perustui inhimilliseen kanssakäymiseen
ja perustarpeiden tyydyttämisestä syntyvään
mielihyvään. Keskinäinen tuki ja annettu apu, lähimmäisten
huomioonottaminen, loivat kiinteän ja hyvin toimivan yhteisön
ihmisille joille pelko ja stressi toimeentulosta, puhumattakaan
elintasosta olivat tuntemattomia käsitteitä.
Kouluaika
Aloitan koulun käynnin syksyllä 1953.
Koulu on juuri valmistunut Töölöön Meilahden
kansakoulu. Kouluun tuli matkaa Kuusitie viidestätoista, missä
asuimme, vain vajaa kilometri. Koulussa 1-2 luokan opettaja oli
nuori nainen. Hänestä tulee voimakkaasti mieleen myytti
koulun kauniista opettajaneidistä joka hurmasi kanssaihmiset
läsnäolollaan. Koulun käynti oli mukavaa, elämä
sai hyvät lähtökohdat.
Jouluisin vierailemme edelleen - koko perhe Särkisalossa
ja mummin koristeleman joulukuusen lippujen runsaus jää mieleeni.
Oli kuusessa myös muutama omena sekä siirappipipareita
joita oli leivottu pikku tytöiksi ja pojiksi, sekä muutama karamelli
joka ohuen langan varassa roikkui siellä täällä.
Tuohon aikaan pöydän antimet maalla olivat huomattavasti
runsaammat kuin mihin kaupungissa olisimme yltäneet. T ämä
olikin yksi lisäsyy viettää joulu äitini kotona.
Varsinkin jouluna saimme runsaasti elintarvikkeita kotiin tuotavaksi
mm. kotileivottua leipää, voita, kalaa ja lihaa ym. Saaduilla
luontaistuotteilla oli tärkeä osuus elintarvikehuollossamme
tuohon aikaan.
Hiihtolomiksi matkustin myös Särkisaloon. Selvisinköhän
yhtään reissua etten olisi katkaissut uusien suksieni
kärkeä hiihtolomalla. Puisten suksien kärjet, siis
noin 20–30 senttiä kärjestä olivat minulle
ja ympäröivälle luonnolle liian heikkoja. Ne tuppasivat
pehmeässä lumessa aina löytämään
liian vaativan ojan tai mäentöppäreeltä laskun
yhteydessä liian vaativan taivutuksen tasaiselle pinnalle.
Hiihtäminen oli kuitenkin saaressa ollessa varsin välttämätön
taito, koska suksilla siirryttiin paikasta toiseen mikäli
ei lähdetty hevoskyydillä matkaan. Omat sukseni tunsinkin
aina peltipaikasta kärjen edustalla. Olihan se koulussa kurjaa
kun suksia oli paikattu, mutta eihän uusia suksia voinut sitä
mukaan hankkia kun minä niitä teloin. Hyvin ne sukset
toimi vaikka pellillä olikin kärki ja suksi toisiinsa
liitetty.
Vuonna 1956 olin helmikuun lopulla saapunut viettämään
hiihtolomaani Särkisaloon. Emme olleet huomioineen riittävän
vakavasti sitä mahdollisuutta, että Suomessa voitaisiin
ajautua yleislakkoon. Yleislakko alkoi maaliskuun alussa ja minun
olisi pitänyt palata maaliskuun ensimmäisellä viikolla
Helsinkiin. Olin nyt 3:lla luokalla ja siis siirtynyt alakoulusta
peruskouluun. Vanhempani päättivät, että odottelen
saaressa muutaman päivän jos lakko vaikka loppuisi. Kouluun
ilmoitettiin asianmukaisesti tilanteestani ja siellä oltiin
samaa mieltä, että voin odottaa kunnes lakko loppuu ja
saapua sen jälkeen kouluun. Lakko tuntui kuitenkin jatkuvat
viikko toisensa perään. Kotona ja koulussa alkoivat huolestua
siitä, että jään opetuksessa jälkeen jos
en pian pääsisi kouluun. Vanhempani päättivätkin
järjestää minut taxilla Särkisalosta Saloon,
josta kulki yksityisiä liikenteenharjoittajien busseja Helsinkiin.
Taximatka oli tietysti varsin tyyris, mutta siitä vanhempani
pääsivät sopimukseen ja matkapäiväksi sovittiin
18.3.1956 Pääsin onnellisesti Helsinkiin ja seuraavana
päivänä kouluun. Ikävää asiassa oli,
että yleislakko päättyi "ensimmäisenä"
koulupäivänäni 19.3.1956 ja koko huomattava taloudellinen
uhraus matkastani kustannuksista vain yhtä päivää
aikaisemmin valui ikään kuin hukkaan. Kyllä tätä
jonkin aikaa harmiteltiin, mutta kuten aina niin tässäkin
asiassa ajan mukaan osattiin suhtautua yhtenä tarinana muiden
joukossa.
Kaksi vuotta myöhemmin sattui ikävä
tapaus. Olin matkalla hiihtolomalleni Särkisaloon. Olin 11
vuoden ikäinen ja kuukauden kuluttua täyttämässä
12 vuotta. Matkustin junalla Perniön asemalle, jonne junan
piti saapua klo 20.20 ja sieltä minun oli tarkoitus jatkaa
matkaa paikallisella linja-autolla Särkisaloon, kuten olin
tehnyt usein aikaisemminkin. Juna oli kuitenkin myöhässä
lähes 2 tuntia ja saavuimme Perniön asemalle vasta klo
22.00 jälkeen. Linja-auto Särkisaloon oli asemalla odottanut
junaa aikansa ja lähtenyt. Ihmiset Salosta lähteneessä
linja-autossa olivat osoittaneet hermostumista eivätkä
olleet valmiita odottamaan junaa Perniön asemalla pitempään.
Junan myöhästyminen oli katsottu kohtuuttoman suureksi -
tästä syystä tuohon aikaan poikkeuksellisesti jätettiin
matkustajat huolehtimaan itse matkansa etenemisestä. Minun
varustukseeni kuuluivat matkalaukku joka painoi noin 12–14
kg, sukset ja sauvat. Olin yömyöhällä yksin
yli 20 km matkan päästä saaresta. Todellinen matka
lienee ollut noin 24 km. Pakkasta oli 12 astetta, onneksi oli kuutamo
eikä satanut lunta. Ajattelin ensiksi, että ehkä
saisin tieltä kyydin koska vielä oli aikaa puoleen yöhön
jolloin oletin liikenteen pysähtyvän tyystin. Päätin
lähteä kävelemään. Laitoin sukset ja sauvat
kiinni toisiinsa ja asetin ne sopuisasti olalle. Laukun otin vasempaan
käteen ja lähdin laskeutumaan alas aseman tietä kohti
Salo – Perniö maantietä. Ensiksi oli käveltävä
kohti Perniötä noin 4 kilometriä ja sieltä lähdettävä
|