
View
Etusivu
Sisällysluettelo
Takaisin |
Oliko kummankin vanhempani uupumaton puurtaminen
geeneissä osasyynä minulle ja siskolleni langenneeseen
työnarkomaniaan. Näin uskallan sanoa - opittuani tuntemaan
itseni. Siskoni Mirja (Anu) joka haluaa hänestä käytettävän
toisen ristimänimensä mukaan nimeä Anu (Anneli) on
uuttera omilla jaloillaan seisova tahto nainen. Sosiaalinen luonne
on siskonikin, vaikka hän ei koskaan ole ollut erityisen kiinnostunut
sukulaisuuksien hyvästä ylläpidosta. Siskoni vietti
lapsuusvuosien kesät pääsääntöisesti
mökillämme, minun ollessa Särkisalossa tai muualla
sukulaisten töissä.
Kuusitoistavuotiaana heti keväällä
- isäni avustuksella ostimme minulle moottoripyörän.
Mopon annoimme osasuorituksena kaupasta. MZ 175 oli minun pitkään
ihastelema pyörä. Sen käynti ääni oli pehmeämpi
kuin muiden moottoripyörien ja moottori kuin myös runko
oli kauttaaltaan enemmän suojattu kuin kilpailevien merkkien.
Keväällä v.1962, koulun päätyttyä
matkasin omalla moottoripyörällä Antsgokiin. Olihan
se ihanaa aikaa, pyörä kulki kauniisti kuin juna, kaartaen
kurveissa tasaisesti, pehmeästi kuin pumpulin päällä,
mopolla ajellessani en olisi voinut kuvitella kuinka suuri ero on
moottoripyörän ja mopon välillä. Elin nuoruuteni
onnellisinta aikaa. Moottoripyörä ja maaseudun hiekkaiset
mutkaiset tiet veivät lukuisiin kohteisiin, mökille tai
sukulaisiin luoden minulle oman turvaverkon jota halusin pitää
yllä. Moottorin pehmeä käynti loi kuvan rauhallisesta
kiitäjästä josta tarpeen tullen löytyi kymmenien
hevosien voima. Moottoripyörää kiillotellessa ja
huoltaessa tuppasi kaikki muu unohtumaan, mutta aika ajoin oli myös
tunnustettava tosiasiat. Oli myös tehtävä töitä,
että pystyisin huolehtimaan syntyneistä velvollisuuksista
sekä sitoumuksista. Maailma oli pysyvästi avautunut mielessäni
aivan uudella tavalla, erilaisena kuin aiemmin. Olin kiinnostunut
muiden nuorten tekemisistä sekä ympäristöstäni.
Osallistuin 16 vuotiaana ensimmäistä kertaa nuorten kokoontumiseen
Särkisalon Meripirtin kioskilla. Enhän minä Särkisalosta
tuntenut muita kuin Holmin veljekset, heistä parhaiten ikäiseni
Simon ja Samulin jotka olivatkin paikalla. Olin kuitenkin vain kesävieras
enkä paikkakuntalainen ja siksi tuollainen "nuohoaminen"
kioskin nurkissa ei minulle avautunut. Kahteen korkeintaan kolmeen
kertaan jäi kesän aikana kioskilla lorvailu. Tärkeintä
olikin päästä ajamaan moottoripyörällä
joka seisoi mantereen puolella. Moottoripyörällä
ajo kioskille ja takaisin rantaan vei vajaan vartin, se oli aika
jonka kykenin helposti käyttämään ilman, että
Marjasaaressa olisi jouduttu iltatoimia viivästyttämään.
Kioskilta sain myös noudettua jäätelön tai makeisia
ja tällainen itsemääräämisoikeus oli myös
varsin kiehtovaa.
Tuli syksy, koulu ja lähetin hommat. Olin
minä onneni kukkuloilla saadessani kuskata kukkapaketteja uudella
pyörällä pitkin kaupunkia. Omanarvon tunteeni myös
lähialueen poikien osalta sai huomattavan lisän saatuani
oikean moottoripyörän. Kokemukseni myös moottoripyörällä
ajamisesta kasvoivat niin, että päätin seuraavana
keväänä 1973 osallistua Päijänteen ympäriajoon.
Minulla syntyi myös tarve päästä oikeisiin töihin,
en halunnut jatkaa ammattikoulussa. Mielestäni minua pidettiin
väärällä koulutuslinjalla. En halunnut olla
puupuolella vaan teknillisemmällä linjalla. Kun minä
en yli puolentoista vuoden opiskelun aikana saanut linjaa vaihdettua
päätin lopettaa ja mennä töihin.
1963 olin juuri täyttänyt 17 vuotta ja
hankkinut uuden Jawa 250 kuutioisen g-rossipyörän. Riisuin
siitä kaiken tarpeettoman sekä suojasin ilmanotto aukon
roisketiiviiksi. Oli valmis ajamaan Päijänteen ympäri.
Olin Weilin & Göösiltä saanut vapaata ja pienen
lainan voidakseni rahoittaa kilpailuni. Kilpailu sujui varsin hyvin
aamu tunneille saakka jolloin väsyin tappelemaan kytkinongelmieni
kanssa jotka johtivat vaihteen käyttö ongelmiin. Keskeytin
ja palasin aamupäivällä seuraavana päivänä
maalipaikalle, lyötynä.
Kesä 1963 ei ollut enää entisenlaisensa.
Työni johti pienentyneeseen kesälomaan, vain viikonloput
toivat oleellista piristystä arkiseen aherrukseen. Olin mökillämme
aina kun ehdin ja Särkisalossa vietin varsinaisen lomani. Saaressa
minun oli selvästi vaikeampi pysyä pitkiä aikoja.
Olin kasvamassa ulos lapsuuteni ympyröistä sekä olosuhteista.
Syyskuussa 17 pv 1963 oli muuttava elämäni enemmän
kuin mikään aiempi tapahtuma. Olin erään kaverini
kanssa matkalla Hesperian elokuvateatteriin. Elokuvateatteri oli
rakennettu entinen "hevostalli" Mannerheimintiellä
heti Hesperiankadun jälkeen kaupungin puistoa vastapäätä.
Olimme usein tuossa teatterissa katsomassa vanhoja elokuvia. Hesperian
elokuvaliput olivat kaupungin halvimmat ja maksoivat ainoastaan
markka ja kymmenen penniä. Teimme matkan minun Jawallani. Ajoin
Nordensjöldinkadun suunasta kohti Mannerheimintietä, kun
Töölönkatua pitkin kaupungin suunasta tuli kaupungin
linja-auto. Olin tulossa ilmeisen reippaasti tuohon risteykseen
huomaamatta oikealta tulevaa bussia. Huomattuani bussin pyrin kääntämään
sen tulosuuntaan kuitenkin sillä seurauksella, että ajauduin
bussin kylkeen. Kylkeä pitkin edetessäni perää
kohti törmäsi polveni kohtuullisella nopeudella takimmaisen
lokasuojan terävään reunaan joka halkaisi polvilumpioni
sekä reisiluun kuin kirveellä lyötynä. Siihen
toppasi matkan teko, tai ainakin viivästytti. Pyysin kuitenkin
varmuuden vuoksi kaveriani sairaalaan odottamaan jos ehtisimme seuraavaan
näytökseen.
Heräsin sairaalassa seuraavana päivänä.
Hoitaja jonka syystä voi sanoa olleen nuori ja kaunis puristeli
varpaitani jotka näkyivät juuri koko jalan ulottuvan kipsin
päädystä, tunto oli tallella. Sain myöhemmin
kuulla, että leikanneen lääkärin ja isäni
välillä oli käyty keskustelu jalan amputoimisesta.
Isäni oli kuitenkin
|