Pian eduskunnan
apulaisoikeusasiamiehen vastauksen jälkeen saan Hämeen
verotoimistolta kirjeen. Siinä kerrotaan KY:n vuotta 1987 koskevan
kirjanpitoaineiston sijainnista ja pyydetään noutamaan
se heiltä.
Jaakko Jonkka
on oikeassa sen suhteen, että valittaa pitää kokopäivätoimisesti.
Se onko siitä mitään laadullista hyötyä?
voin lausua on, siinä oppii valittamaan, siinä kaikki
hyöty. Edellisestä apulaisoikeusasiamiehen vastauksesta
käy kirjaimellisesti ilmi, että koska verottajalla
ei ole mahdollisuutta enää periä? ei myöskään
verovelvollisen vaatimuksesta - virheellistä päätöstä
tarvitse korjata - tai suorittaa takaisin aiheetta perittyjä
veroja. Toisin sanoen Ei haluttu antaa myöskään
verovelvolliselle oikeutta periä! Mitä verovalituksella
tavoitellaan?
Näkemykseni mukaan Jaakko Jonkan olisi
tullut muistuttaa Keski-Suomen lääninoikeuden
jäseniä perusoikeusuudistuksen sisällöstä! Perusoikeuksista
mm. PL 22 § lausuu: Julkisen vallan on turvattava perusoikeuksien
ja ihmisoikeuksien toteutuminen. Edellinen liittyy vahvasti myös
virkamiestoimintaan verotuksessa ja on omiaan antamaan suoja mielivaltaa
vastaan, sekä toimii lähtökohtaisesti oikeudenmukaisen
oikeusjärjestyksen ja oikeudenmukaisuuden turvaajana.
>>Perusoikeusuudistuksessa
(HE 390/1993 vp, s.75) korostettiin, että turvaamisvelvollisuus
koskee perusoikeuksien toteutumisesta paitsi julkisen vallan ja
yksityisten välisissä myös yksityisten keskeisissä
suhteissa: Pekka Hallberg<<
Perustuslain 81 §:ään sisältyy säännös
verotuksen lainalaisuudesta. Tämän legaliteettiperiaatteen
mukaan lainsäädännön on sisällytettävä
säännökset veron määräämisen
perusteista, verovelvollisuudesta ja verovelvollisen oikeusturvasta.
-
Asetus verotusmenettelystä sääntelee verotarkastusmenettelyyn
liittyviä normeja. Asetuksen 2 §:ssä on säännökset
mm. verotarkastuksen aloittamisesta, verovelvollisen kuulemisesta
sekä verotarkastuskertomuksesta ja sen sisällöstä.
- Verotusmenettelyasetuksen 3 § puolestaan määrittelee
verotarkastuksessa esitettävän aineiston ja omaisuuden,
verotarkastuksen suorittamispaikasta säädetään
asetuksen 4 §:ssä.
- Ennakkoperintämenettelyä koskevat säädökset
löytyvät ennakkoperintälaista ja –asetuksista
EPL 37 § ja EPA 35 §. "Verotusmenettelylain 26 §:ssä
on säädetty tasapuolisuusperiaatteesta, luottamuksensuojasta,
kuulemismenettelystä, asian selvittämisestä ja näytön
punnitsemisesta sekä päätöksen perustelemisesta.
Näitä periaatteita on noudatettava myös verotarkastuksessa".
Tämän asian käsittelyssä "Reinikainen
ei ole oikeussuojan tarpeessa",
Seuraavassa kopioita tämän asian käsittelystä:
|