View
Etusivu
Sisällysluettelo
Takaisin |
• Yrityksen ulkomailla sijaitsevien
toimipaikkojen sekä tytär- ja muiden intressiyritysten
tarkastaminen
• Verotarkastuksen arvioitu aikataulu
Alkukeskustelussa sovitaan
myös tarkastuksen käytännön järjestelyistä,
kuten työtilojen, apulaisten ja apuvälineiden käytöstä;
Verohallituksen yleisohje, Hyvä verotarkastustapa<
5.4 Aineiston tarkastaminen
Verotarkastus voidaan suorittaa
joko kokonaistarkastuksena tai osittaistarkastuksena. Hyvään
verotarkastustapaan kuuluu, että kokonaistarkastuksessa tutkitaan
kunkin tarkastettavan verolajin kannalta olennaiset asiat, aineistot
ja laskentajärjestelmät ainakin yhdeltä kalenterivuodelta
taikka tili- ja valvontavuodelta. Aineiston laajuudesta riippuen
tarkastus voidaan tehdä riittävin pistokokein. Osittaistarkastus
on asiallisesti tai ajallisesti kokonaistarkastusta rajoitetumpi.
• Liiketoiminnan ja
kirjanpidon vastaavuus
• Tarkastetaan, että liike- tai muut toimintaa koskevat
tiedot on kirjattu oikeamääräisesti oikeille tileille
ja tilien yhdistelyt on tehty oikein sekä tilinpäätös
on oikein johdettu kirjanpidosta
• Veroilmoitusten ja kirjanpidon vastaavuus
• Tarkastetaan, että kunkin verolajin ilmoituksen on
johdettu oikein kirjanpidosta tai muistiinpanoista
• Verolainsäädännön noudattaminen
• Tarkastetaan, onko verovelvollinen noudattanut lainsäädäntöä
ja oikeuskäytäntöä.
Edellä mainittujen asioiden
selvittämiseksi tarkastetaan kunkin verolajin kannalta tarpeellinen
aineisto. Tarkastettavaa aineistoa ovat mm. tilinpäätös,
pää- ja päiväkirjat, tositteet, toimitusasiakirjat,
pöytäkirjat, työ- yms. sopimukset, erilaiset ohjesäännöt,
kirjeenvaihto, kirjanpito- ym. järjestelmien kuvaukset ja ohjeet.
Verohallituksen yleisohje, Hyvä verotarkastustapa<
>Asiakirja aineisto tarkastetaan
huolellisesti. Lisäksi aineistosta saatuja tietoja verrataan
haastatteluihin ja kuulusteluissa saatuihin tietoihin. Kirjanpidossa
ilmeneviä tietoja verrataan saatuihin vertailutietoihin ja
pankkitietoihin. Kaikkiin kirjanpitovelvollisen taloudelliseen asemaan
vaikuttaneisiin seikkoihin kiinnitetään huomiota. Kirjanpidon
luotettavuutta arvioidaan esim. kassatilin ja muun varojen käytön
avulla. Kirjanpidon lainmukaisuutta arvioidaan tositteiden laadun,
kirjausten oikea-aikaisuuden, epätavallisten liiketapahtumien
jne. perusteella. Edelleen: Arvonlisäverotuksen osalta selvitetään,
onko arvonlisävero tilitetty oikean veronalaisen myynnin arvosta
ja ovatko ostoista tehdyt vähennykset lakiin perustuvia sekä
onko tilitetty tai perittäväksi ilmoitettu arvonlisäveron
määrä oikea ja oikea-aikaisesti ilmoitettu. Valtiovarainministeriön
työryhmämuistio 1/99 s. 30.<
5.5. Verotusasioiden selvittäminen
ja ohjeiden antaminen
> Tarkastuksessa esiin
tulleet asiat pyritään selvittämään yhteistyössä
verovelvollisen kanssa. Veroviranomaisen lisäksi myös
verovelvollisen on osallistuttava mahdollisuuksiensa mukaan asian
selvittämiseen. Pääasiassa sen osapuolen, jolla on
siihen paremmat edellytykset, on esitettävä asiassa selvitystä.
Jos verovelvollisen suorittaman oikeustoimen toinen osapuoli ei
asu Suomessa tai tällä ei ole kotipaikkaa täällä,
eikä veroviranomainen voi saada oikeustoimesta tai sen toisesta
osapuolesta riittävää tietoa kansainvälisen
sopimuksen nojalla, on selvityksen esittäminen ensisijaisesti
verovelvollisen asiana.
Tarkoituksena on selvittää asiat mahdollisimman yksityiskohtaisesti
jo tarkastuksen kuluessa. Pääsääntöisesti
selvitys tapahtuu suullisesti, mutta verovelvollista voidaan pyytää
myös kirjallisia selvityksiä. Kirjallisia selvityksiä
pyydettäessä pyritään arvioimaan niiden vaatima
työmäärä suhteessa niistä saatavaan hyötyyn.
Tarkastuksen kuluessa ei kaikkiin asioihin aina saada riittävää
selvyyttä. Tämän vuoksi verotarkastaja ennen varsinaista
kuulemista voi pyytää verovelvolliselta lisäselvitystä.
Virallisperiaatteen mukaisesti verotarkastaja hankkii kaikki muutkin
selvitykset, jotka ovat asian ratkaisemiseksi tarpeellisia ja ovat
hänen saatavissaan. Tämän vuoksi tarkastaja voi joutua
hankkimaan tietoja myös muualta, kuten eri rekistereistä,
muilta viranomaisilta, pankeilta, verovelvollisen liikekumppaneilta
jne.
Hyvään verotarkastustapaan kuuluu opastuksen antaminen
myös verotarkastuksen aikana. Ohjeita voidaan antaa suullisesti
taikka kirjallisesti osana verotarkastuskertomusta. Tärkeissä
ja tulkinnallisista
|