- Verottaja
verottaa, kunnes oikeus muuta päättää, jonka
jälkeen verottaja verottaa uudestaan. Verotarkastuksen suorittaneet
virkamiehet laativat verotarkastuskertomuksen sekä laativat
verotusehdotuksen ja päätteeksi oikeudessa ”todistavat”
valaehtoisesti suorittamansa verotustoimenpiteet oikeaksi.
- Missä piilee ajatus
objektiiviteettiperiaatteesta, yhdenvertaisuudesta, tasapuolisuudesta,
kohtuullisuudesta, jne. puhumattakaan hyvästä hallinnosta?
- Mikä on oikeusvaltion
määräämä sanktio verotuksen laatineelle
virkamiehelle joka hakee työnantajalleen ansiotonta etua: väärin
perustein, juonimalla, petoksella ja kavaluudella, sofistisesti -
synteettisiä kertomuksia kyhäilemällä.
- Yrityksen kirjanpidon tarkastusta
ei tarvitse tehdä, kunhan joku verotuksen parissa työskentelevä
virkamies ehdottaa nimetylle henkilölle tai yritykselle määrättäväksi
veroa, se riittää.
- Verovelvolliselta ei ole
tarpeen kysyä vastinetta, verotusperusteiksi riittää
kun jotain kysytään - joka liittyy johonkin tulonmuodostukseen.
- Korkeimman Hallinto-oikeuden
vaatimus siitä, että ”Tätä kaikkia asianomaiset
noudattakoot”, ei lääninoikeuksien tarvitse noudattaa,
kuka tahansa yksittäinen virkamies tai hallintoviranomainen
voi milloin tahansa muuttaa päätöstä.
- Lääninverovirasto
antaa - tai jättää antamatta - tietoa veronmaksuista,
sekä on antamatta tietoa viranomaistoimista esim. ulosmittausajankohdista
oikeudelle.
- Varsinkaan "yrittäjä", kirjanpitovelvollinen
ei tarvitse oikeussuojaa verottajan tarkoitushakuista mielivaltaa
vastaan. Kulut jotka asiantuntijoista, vastineiden editoinnista
sekä runsaasta yrittäjän kuluttamasta työajasta
syntyvät, ovat usein kohtuuttomia kannettavaksi ja saattavat
sellaisenaan vaikuttaa yrittäjän mahdollisuuksiin ylläpitää
liiketoimintaa. Ainoat jotka tilanteesta hyötyvät, ovat
juristit ja verottaja. Siis verottajan kannattaa verottaa aiheettakin
ja mitä isompi riita, vaikka verottajan häviämäkin,
rahaa tulee aina valtion kassaan, eikä väärää
verotusta ole sanktioitu. Kuinka on oikeudenmukaisuuden, kansalaisten
perustuslaillisten perusoikeuksien?
Pos.9.5
Tänään tehdessäni
tätä tekstiä sain postissa kolme kirjettä verottajalta.
Yksi kirjeistä oli KY:lle osoitettu maksumuistutus noin 100.000 markan ennakkoverosta
koskien vuotta 1998. Ennakkovero on perusteeton ja kohtuuton, se ei
perustunut KY:n todelliseen tulonmuodostukseen. Asiasta olen tehnyt
valituksen heti veron määräämisen jälkeen. Valituksen käsittely voi
kestää vuosia, vero on edellisestä huolimatta maksettava - vaikka olisi
aiheeton, maksamatta jättäminen
johtaa ulosottoon ja luottotietomerkintään. Kun yrityksen toiminnan
laajuus ei anna mahdollisuuksia maksaa, niin asiassa syntyy
peruuttamatonta jälkeä/seurausta. Verottajan kanta,
että maksetun aiheettoman veron voi myöhemmin hakea takaisin ei asiassa auta,
varsinkin jos sen maksamiseen ei ole varoja - ja useammin palautusta
ei saa - koska verottaja tässä vaiheessa on kehittänyt
uuden synteettisen kertomuksen verottaakseen. (Kerron positiossa 22 liikaa maksetun veron takaisinhakemuksen käsittelyn seurauksista).
Soitin myös Uudenmaan
lääninverovirastoon liikevaihtoveron palautushakemuksia
käsittelevään toimistoon, tiedustellakseni lokakuussa
1997 KY:n liikaa maksamaa liikevaihtoveroa ja siihen liittyvää
vajaan 30.000 markan palautusta jota olimme joulukuussa 1997 hakeneet
takaisin. Virkailija kertoi, että asia on lähetetty Hämeen
Läänin-verotoimistoon 18.2.1998 verotarkastustoimenpiteitä
varten. Miksi Hämeen Lääninverovirastoon, KY:n kotipaikka
on Helsinki ja toimipaikka Helsingissä jonne Hämeen Lääninverotoimisto
myös osoittaa postinsa. Pidän aivan selvänä,
että Hämeenlinnasta tulen kuulemaan KY:n 1997 verotuksesta,
mistä saan jälleen asiaa tuomioistuimiin.
(Tästä
tapauksesta lisää alaotsikossa 22-3 Tili- ja toimistopalvelu Yrjö Reinikainen KY:n vuotta1997 koskeva liikevaihtoverotarkastus joka alkoi vuonna
1999 sen päätös/seuraukset: Tulossa/päivitys aloitettu 15.03.08 klikkaa) .
Liikevaihtoveron palautuksesta
vuodelta 1997 ei ole tietoa lähitulevaisuudessa.
Verotoimisto ei korvaa viivästyksestä johtuvaa korkomenetystä
puhumattakaan aiheuttamaansa vaivaa. Asian suhteen ei tarvitse olla huolissaan palautuksesta,
verottaja kikkailee velkansa saatavaksi,
|