View
Etusivu
Sisällysluettelo
Takaisin |
E Andersson, Verotus 1998 s,430.< On selvää
ettei tällaista menettelyä voida pitää asianmukaisena
kuulemisena. <
> Lisäksi on mainittava, että kuuleminen voi eräissä
tilanteissa olla vastaan KP – sopimuksessa nimenomaista mainintaa:
"oikeutta olla tulematta pakoitetuksi todistamaan itseään
vastaan tai tunnustamaan syyllisyytensä, minkä oikeuden
katsotaan kuuluvan myös EIS:n mukaiseen oikeudenmukaiseen oikeudenkäyntiin:
Esitutkintaperiaatteiden tarkastelusta; kirjasta >Esitutkinta
ja Pakkokeinot; Klaus Helminen, Kari Lehtola, Pertti Virolainen<
8. Verotarkastuskertomus
8.1. Verotarkastuskertomuksen
tarkoitus
> Verotarkastuskertomus
on tarkastajan selostus suoritetusta tarkastuksesta ja siinä
havaituista verotukseen vaikuttavista asioista sekä ehdotus
toimenpiteistä, joihin näiden johdosta olisi syytä
ryhdyttävä. Verolainsäädännön mukaan
suoritetusta verotarkastuksesta on laadittava tarkastuskertomus,
jollei erityisistä syistä muuta johdu. Hyvän verotarkastustavan
mukaista kuitenkin on, että suoritetusta tarkastuksesta laaditaan
aina kertomus, siitä riippumatta, esitetäänkö
siinä verotus- tai maksuunpanotoimenpiteitä.
Verotarkastuskertomus laaditaan viivytyksettä. Tämä
tarkoittaa, että verovelvollisen kuuleminen ja tarpeellisten
lisäselvitysten jälkeen tarkastuskertomus laaditaan asioiden
määrään ja laatuun nähden kohtuullisessa
ajassa. Jos tarkastuskertomuksen valmistuminen olennaisesti viivästyy
lisätietojen hankkimisen tai muun verovelvollisesta riippumattoman
syyn vuoksi, verovelvolliselle ilmoitetaan viivytyksestä. Verohallituksen
yleisohje, Hyvä verotarkastustapa<
> Verotarkastuskertomus
laaditaan vastineen saapumisen jälkeen viivytyksettä (Ks.
asetus verotusmenettelystä 763/1998. 2 §.) Tarkastuskertomuksessa
käsitellään huolellisesti yrityksen antamaa selvitystä
mainiten, mitkä seikat hyväksytään ja mistä
taas vastineen ei todeta luoneen riittävää selvitystä,
jonka perusteella verotus- tai toimenpide-ehdotuksesta voitaisiin
luopua. Lopuksi jos aihetta ilmenee, tarkastuskertomukseen laaditaan
verolajeittain yksityiskohtainen verotus- ja maksuunpanoesitys.
Samalla esitetään osakkaiden verotettaviin tuloihin peiteltynä
osingonjakona tehtävät lisäykset. Valtiovarainministeriön
työryhmämuistio 1/99 s. 34.<
Verotarkastuskertomus on
verovelvollisen oikeussuojan kannalta merkittävä, sillä
usein verovalitusasioiden perusteena on verotarkastuskertomus. Erityisen
tärkeää on verotarkastuskertomuksen asianmukainen
perusteleminen. Perustelut eivät saa olla puolueellisia ja
tarkastuskertomuksen tulee perustua menettelyssä selvitettyihin
tosiasiatietoihin. Perusteluvelvollisuus suojaa verovelvollista
perusteettomilta väitteiltä. Tarkastuksen kestäessä
suoritettu avoin ja luottamuksellinen neuvottelu asioista takaa
monesti verovelvollisen kannalta paremman lopputuloksen kuin jälkikäteinen
reklamointi tarkastuskertomuksen johdosta Kellosalo, Verotus 1998
s.277<
Tarkastuskertomuksen merkitys perustuu siinä esitettyjen tietojen
oikeellisuuteen. Verovelvollisen oikeussuojan kannalta on siis tärkeää
se, että tarkastuskertomus sisältää oikeat ja
riittävät tiedot kustakin asiasta esillä olleesta
seikasta. Näin varmistetaan se, että verotuspäätöksessä
tehdään sisällöllisesti oikea ratkaisu.
8.2. Verotarkastuskertomuksen
sisältö
Verotarkastuskertomus sisältää
soveltuvin osin seuraavat asiat:
• Verovelvollisen yksilöintitiedot
ja toimintaa kuvaavat yleisiedot, kuten toimiala, toimialan laajuus
ja kirjanpidon järjestäminen.
• Tarkastuksen kulkua selvittävät tiedot, kuten
tarkastusaika, tarkastetut toimipaikat, suoritettiinko tarkastus
ennalta ilmoittamatta tai yhteistyössä muiden viranomaisten
kanssa ja verovelvollisen kuuleminen.
• Tarkastettu kirjanpito- ja muu aineisto pääkohdittain
eriteltynä, tarkastetut verolajit, aika, johon tarkastus kohdistui
ja onko tarkastus suoritettu osittais vai kokonaistarkastuksena.
• Kuvaus verovelvollisen kirjanpito- ja muista laskentajärjestelmistä
sekä niistä asioista, joista verotarkastaja esittää
verotus- tai maksuunpanotoimenpiteitä.
• Kertomuksessa selvitetään myös asiat, jotka
niiden tulkinnanvaraisuuden, verovelvollisen myöhemmän
luottamuksensuojan tai muusta syystä on tarpeellista saattaa
asian ratkaisijan, veroasiamiehen tai myöhemmin tarkastusta
suorittavan henkilön tietoon,
|