asioissa on annettava kirjallinen ohje tai
verovelvollista kehotetaan hakemaan ennakkopäätös
verovirastosta taikka keskusverolautakunnalta.
Verotarkastaja antaa opastusta myös, jos verovelvollinen on
tehnyt virheen tai esimerkiksi oikeuskäytännön muututtua
tulkinnut asiaa omaksi vahingokseen. Verohallituksen yleisohje,
Hyvä verotarkastustapa<
>Hallituksen esityksessä lausutaan, että verovelvollinen
pystyy luontevimmin esittämään selvitystä taloudellista
asemaansa koskevissa asioissa. Toteaa lisäksi, että veroviranomainen
vastaa kuitenkin viimekädessä siitä, että asia
tulee selvitettyä: HE 53/1993 s.10-11.<
>Virallisperiaate (Hallintomenettelylain 17 §:n mukaan viranomaisen
on huolehdittava asian selvittämisestä.) korostaa sitä,
ettei päätöksiä tehdä puutteellisen selvityksen
pohjalta: Hallberg. Perusoikeudet 1999 s.663.<
Viranomaisen neuvontavelvollisuudesta säädetään
hallintomenettelylain 4 §:ssä, jonka mukaan viranomaisen
on tarpeen mukaan annettava asianosaisille ja muullekin henkilölle
neuvoja. Lisäksi verotusmenettelyasetuksen 2 §:ssä
säädetään, että verovelvolliselle annetaan
tarvittaessa verotusta koskevaa opastusta ja neuvontaa.
>Tärkeissä ja tulkinnallisissa asioissa on annettava
kirjallinen ohje tai tilanteen vaatiessa kehotettava verovelvollista
hakemaan ennakkopäätös verovirastolta tai keskusverolautakunnalta.
Verotarkastajan on opastettava verovelvollista myös, jos tämä
on tehnyt virheen tai esimerkiksi oikeuskäytännön
muututtua tulkinnut asian omaksi vahingokseen: Verohallinto, Hyvä
verotarkastustapa s.4<
5.6. Loppukeskustelu (ohjeiden
antaminen)
>Aineiston tarkastamisen
jälkeen pidetään mahdollisuuksien mukaan aina loppukeskustelu
verovelvollisen tai hänen edustajiensa ja mahdollisten avustajiensa
kanssa. Loppukeskustelussa verovelvolliselle kerrotaan tarkastushavainnot
ja sovitaan keskeneräisten asioiden selvittämisestä.
Tarkastuksessa esiin tulleet virheet kuvataan mahdollisimman yksityiskohtaisesti.
Perustelut arvioesitykselle kerrotaan mahdollisuuksien mukaan jo
loppukeskustelussa. Loppukeskustelussa selvitetään myös
tarkastuksen jatkotoimet ja niiden arvioitu aikataulu. Tarvittaessa
verovelvolliselle kerrotaan veron maksuunpanosta, lykkäys-
ja huojennusmenettelystä sekä valitusmahdollisuuksista.
Verohallituksen yleisohje, Hyvä verotarkastustapa<
>Verotuksen oikeusturvatyöryhmä
on muistiossaan 36/97 kiinnittänyt runsaasti huomiota verotarkastuksen
yhteydessä suoritettuun kuulemiseen. Muistiossa todetaan mm.
seuraavaa "Verotarkastuksen toimittamisen luonteesta johtuu,
että verotarkastajan ja tarkastettavan välinen kommunikaatio
tapahtuu suurelta osin suullisesti tarkastuksen aikana. Tämän
johdosta suullinen kuuleminen verotarkastuksen yhteydessä on
yleensä verovirastoissa tyydyttävästi järjestetty.
Sen sijaan kuuleminen ei aina ole toteutunut pienyritysten osalta
tyydyttävällä tavalla silloin, kun niiden kirjanpidon
tarkastus on vaadittu suoritettavaksi verotoimistossa". Valtionvarainministeriö,
Verotuksen oikeusturvatyöryhmän muistio 9.1.98, 36/97<
>Myös Valtiontalouden
tarkastusvirasto on 31.12.1997 valmistuneessa tarkastuskertomuksessa
17/97 kiinnittänyt huomiota verotarkastuksen yhteydessä
suoritettuun kuulemiseen. "Tarkastusviraston mielestä
tulisi tarkastuksen alkukeskustelu ja loppukeskustelusta tehdä
merkintä tarkastuskertomukseen, jolloin tarkastajan esimies
voisi niiden pitämistä nykyistä paremmin valvoa.
Tarkoituksenmukaista olisi, että kyseinen esimies voisi myös
osallistua erityisesti loppukeskusteluun ja havaittujen virheiden
käsittelyyn jo tässä vaiheessa". >Valtiontalouden
tarkastusviraston tarkastuskertomus 31.12.97, 17/97<
>Kommentti: Säännönmukaisesti
verotarkastuksen tekniseen suorittamiseen liittyvästä
alkukeskustelusta sekä loppukeskustelusta mainitaan verotarkastuksen
suorittamiseen liittyvässä oikeuskirjallisuudessa. Verohallinnon
- Hyvää verotarkastustapa - koskevassa ohjeessa suullisesta
kuulemisesta osana loppukeskustelua mainitaan ohjeellisesti viittamaalla
"mahdollisuuteen kuulla". Kuuleminen on oleellinen osa
pyrkimystä objektiiviseen kontradiktorisuuden sekä diskursiivisuuden
toteutumiseen. Kausaalisen aineiston verifiointi ja konstituointi,
aineellista totuutta ilmentäväksi, edellyttää
osapuolten kykyä yhteistyöhön. Kuuleminen tuleekin
toteuttaa ehdottomana edellytyksenä hyvää verotarkastustapaa.
Y.R<
>Verotarkastuksessa, kuten
verotusmenettelyssä yleisestikin, sovelletaan hallintomenettelylain
ilmaisemaa palveluperiaatetta. Viranomaisten neuvontavelvollisuus
säädetään hallintomenettelylain 4 §:ssä,
jonka mukaan viranomaisen on tarpeen mukaan annettava asianosaiselle
ja muullekin henkilölle
|