View
Etusivu
Sisällysluettelo
Takaisin |
Vakuusarvojen laskiessa, osin
romahtaessa, ryhtyivät pankit imuroimaan markkinoilta takaisin antamiaan
luottoja. Pankeilla oli kiire, kiire johti toimintatapoihin joita ei voi
nimittää yhteiskunnan kannalta rakentaviksi - kestäviksi. Pankkien ja
vakuutusyhtiöiden perintä johti kierteeseen. Perintä tai ulosotto oli usein syy
omaisuuden realisointiin sekä konkursseihin. Lisääntynyt omaisuustarjonta, jota vararikot ruokkivat,
kuin myös velallisten omatoimiset realisoinnit, aiheuttivat markkinoilla runsasta
omaisuustarjontaa, mikä johti vääjäämättä ylitarjonnan vaikutuksesta - varallisuusarvojen
laskuun. Taloudellinen lama johti tuotannon arvon laskuun sekä
hyvinvointivaltion rahoitusvaikeuksiin. Seuraavaksi suurtyöttömyyteen.
Yrityksiä kaatui ja kaadettiin urakkavauhdilla, talouselämämme
päätöksentekijöillä oli kiire, kiire hankkia rahaa kasvavaan budjettivajeeseen.
Konkurssien kautta syntyi suurtyöttömyys sekä sosiaalipoliittinen lama,
valtioneuvostolla oli kiire, kiire suorittaa sosiaalipoliittisia leikkauksia.
Vuonna 1991 Pörssikurssien ja
asuntojen hintojen lasku on jatkunut jo lähes kaksi vuotta. ”Kansantalouden
ongelmat ovat erittäin vakavat; ne eivät ole suhdanneluonteisia, vaan myös
rakenteellisia”, lausuu VM 1991. Pääministeri Esko Ahon hallitus nimitettiin
26.4.1991. Ilmoitus 14.5, kansallisosakepankin valuuttatappiot ovat vuoden
ensimmäisellä neljänneksellä 950 miljoonaa mk. 31.7 Suomessa on ennätysmäärä
työttömiä ja työttömyysaste ylitti 10 % ja valtion työttömyysmenot
kasvoivat yli 10 miljardin markan. 19.9 Suomen pankki otti SKOP:n
haltuunsa. Syksyllä nähtiin
ennenkokemattoman suuria yönylikorkoja parhaimmillaan 60–80% tasoa. Pitkäaikaistalletusten
erääntyminen loi paniikkitunnelmaa pankeissa.
Ahon uusi hallitus, halusi jatkaa
Demarien valitsemaa päättäväistä doktriinia - vahvasta valuutasta. Norja hieman
aiemmin ja Ruotsi 1991 olivat siirtyneet ECU kytkentään. Suomelle tuli kiire,
huolimatta vallitsevasta taloudellisesta tilanteesta, haluttiin ”mennä pää
pystyssä Eurooppaan”: Gulberg.
Devalvaation olisi ollut tässä
vaiheessa syytä, - mutta juuri pari vuotta aiemmin suoritettu revalvointi olisi
joutunut nyt outoon valoon jos devalvointiin olisi ryhdytty. Päätettiin antaa
talouden ”marinoitua”.
”Me yritimme kynsin hampain pitää kiinni kiinteästä kurssista”. Kullberg, Kiander ja Vartia 1997: asiassa varsinaisena päätöksentekijänä toimi Presidentti Koivisto.
Teollisuuden keskusliiton puh.joht.
vuorineuvos Casimir Ehrnrooth erosi toimestaan ja kirjoitti Helsingin sanomiin artikkelin,
jossa päätös tuomittiin: ”Ennustan, että
tehty valuuttakurssipäätös joudutaan muuttamaan ennen pitkään, eli silloin kun
sen seuraukset tajutaan. Rohkenen toivoa Suomen Pankin johtokunnan taholta
moraalista rohkeutta kantaa vastuu myös silloin syntyvässä tilanteessa”, Ehrnrooth
1991. Kansantalouden professori Jouko Paunio: ”tällä päätöksellä vahvistettiin jyrkkä suhdannelaskun jatkuminen.
Suomen taloudessa onkin mitä todennäköisimmin syntymässä kestoltaan ja
syvyydeltään vuosisadan pahin suhdannelama”.
Varsin pian kiihtyi valuuttapako ja
(muutamaa kuukautta ECU päätöstä myöhemmin) marraskuun 14 päivänä 1991 Suomen Pankin
ja valtioneuvoston taloustaiturit olivat pakotettuja devalvoimaan ”vahvan”
markan. Markkaa ei jätetty kellumaan vaan Aho ja Kullberg sopivat devalvaatio
prosentiksi 14 %. Työttömyys kiihtyi edelleen ja samaan aikaan hallitus
kieltäytyi kaikista elvytystoimista. Varat käytettiin pankkitukeen. >Tiukkaa
linjaa perusteltiin ”viisaalta” talouspoliittiselta taholta seuraavasti:
”määrätietoinen ulkomaisen velkaantumisen pysäyttäminen ilman, että olisi
välillä annettu periksi paineille kotimaisen kysynnän lisäämiseen, on ollut
välttämätöntä:” Pellervon taloudellinen tutkimuslaitos 1993< Yksityisen
kysynnän romahtaminen oli myös selkeässä suhteessa korkeaan korkotasoon jota
hoviväen toimesta ylläpidettiin 1989–1992 välisenä aikana.
Suomen pankissa todettiin SKOP:n
tappiot vuonna 1991 olleen noin 7 miljardia mk. 6.8.91 Hallitus julisti 8.
kohdan talousohjelman jolla yritettiin rauhoittaa rahoitusmarkkinoita. Ohjelman
mukaan, markkaa ei devalvoida, ”yrityksiä
tuettaisiin” ja julkisia menoja leikattaisiin. Oli kulunut kuukausi edellisestä
kun päätös markan kellutus aloitettiin 8.9.1992. Markka devalvoitui nopeasti
noin 30 % ja 7.6.1991 suoritetun ECUun kytkennän jälkeen 1.5 vuoden aikana
Suomen markka devalvoitui –93 alkuun mennessä vajaat 50 %. ”Ei kulunut
aikaakaan kun yrityksiä tuettiin konkursseihin” ja työttömyysluvut lähtivät
hirveällä vauhdilla kasvuun. ”Työttömyyden
nousu ja laman alku aiheutettiin ensin tahallaan, mutta kävi niin kuin silloin
tällöin käy kulotuksessa. Tarkoituksena oli tiettävästi nostaa työttömyys
250.000 henkeen, mutta lama päästi ryöstäytymään valloilleen.” (Soinivaara 1994.) Näin viisas
kansliapäällikkö Pertti Sorsa vältti uhkaavan työvoimapulan. Mihinkä
mielenlaatuetiikkaan tukeutuu valtioneuvoston lausumat ja suoritetut päätökset.
Mikä tarkoitusperäetiikka kuvaava ”verbi” kuvaa parhaiten annettujen
lausuntojen ja suoritettujen toimien syvällisintä viisautta.
Taloudellinen lama sai
ennenäkemättömät piirteet ”tsunamin” kun valtioneuvosto hyväksyi pankeille
myönnettävät pankkituet. Pankkien kirjaamien luottotappioiden katteeksi -
valtio verovaroin - rahoitti pankkien kirjaamia tappiota. Mitä nopeammin
tappioita saatiin kirjattua, sitä nopeammin valtio tilitti verovaroja pankeille
- pankkitukena. Syntyi konkursseja, työttömyyttä (räjähdysmäinen kasvu 20
prosenttiin työvoimasta), omaisuusarvojen lasku, sekä sosiaalipoliittisia
leikkauksia. Lopuksi - kaikkien omaisuusarvojen romahtaminen markan
devalvoimisen myötä, tämä yhdessä valuuttaluottoja ottaneille aiheutuneiden valuuttatappioiden
kanssa olivat viimeiset ”naulat arkkuun”. Näin viimeiset ”velkaantuneet”
yritykset saattohoidettiin vararikkoon. Täysin edesvastuuttomalla politiikalla
erehdytettiin yrittäjiä sekä pankkeja ulkomaisen luoton ottoon ja
markkinointiin. Reaalitilanteessa olisi vähintäänkin pitänyt jarruttaa luotonantoa
sekä varoittaa sen riskeistä. Kansa/veronmaksajat kärsivät ja maksavat
tunareiden ”doktriinin”. Millä silmänkääntötempulla valtioneuvosto käänsi
katseet pois omasta kyvyttömyydestään?
Suomen markka oli Euroopan heikoin
valuutta. Vuoden 1991 pakkodevalvaation jälkeen vuoden 1992 kellutuksen
seurauksena markka devalvoitui yht. 40 prosenttia suhteessa Saksan markkaan ja
USA:n dollariin. Devalvoitumisen oli pelätty johtavan inflaation kiihtymiseen
ja korkojen nousuun entistä korkeammalle tasolle. Kellutuspäätöksen jälkeen ei
kuitenkaan ollut enää mitään kiinteää kurssia, jota olisi pitänyt puolustaa
korkealla koroilla. Niinpä sekä lyhyet, että pitkät korot alenivat jyrkästi,
lyhyimmät korot muutamassa kuukaudessa noin 10 prosenttia. Inflaatio ei
myöskään vastoin uhkakuvia kiihtynyt, vaan jatkoi edelleen hidastumistaan.
Tiukka pyrkimys torjua devalvaatio sai aikaan kolme vuotta kestäneen
korkokuurin, jota velkainen talous ei kestänyt. Seurauksena olivat
investointien ja kulutuksen romahdus, työttömyys, konkurssit ja kasvavat
luottotappiot. Prosessin pitkittäminen lisäsi kohtuuttomasti niiden velallisten
taakkaa, jotka olivat ottaneet lainaa. Valuuttakurssitappioita ei voinut
välttää.
Miten valtioneuvoston, sekä hoviväen
retoriikka orientoituu tarkoitusperäetiikan mukaiseen muotoon? Vaikea on
selittää, Kourin lausuma KOP:n ja SYP:n järjestelyissä ”tässä kaupassa kaikki
ovat voittajia” kun osakesäästäjien rahat haihtuvat markkinoiden
virtuaalivirtaan ulkomaille, ja veronmaksajat maksavat pankkitukien miljardit
verovaroin. Mailmalle katosivat myös ”oligarkit” vain Fryckmannin siteitä jäi
Suomeen. Tästä hän onkin saanut kärsiä muidenkin pankkien bulvaanien puolesta.
Mihin kaikki johti, sen jälkeen kun
tunarit valtiojohdossamme vihdoin kykenivät näkemään seuraukset tekemistään
päätöksistä; alkoivat noitavainot - syyllisten
nimeämiseen - etsiminen kansan joukosta ja pian kokonaisten ammattiryhmien
nimeämiseen syylliseksi. Syyllisiä on haettu ja nimetty kaikkialta muualta kuin
hoviväen keskuudesta. Eikö hoviväki osallistunut laman syiden tehtailuun ja
jalostamiseen? Hoviväki on parhaansa tehnyt, että on hyvin voinut. Kansa on
äänestänyt väärin. Se ansaitsee maksaa antamansa pankkitakaukset - ottamansa
lainat, ja tietysti valtiolle antamansa avoimen valtakirjan - verovaroilla
maksetut pankkituet. Me veronmaksajat maksamme pankeille - kahteen kertaan -
ensin lainat ja sitten valtiolle pankeille myönnetyt pankkituen. He eivät maksa
- jotka elontiellä ovat sortuneet – ”hirttäytyneet” - ei ”hoviväki”. Parhaat
hoviväen osaajat pitivät suhteidensa ja taloutensa turvin huolta
varallisuutensa voimakkaasta kasvusta. Miten? – joku kysyy. Tiedän useita
tapauksia, joissa luotonantajan bulvaanit ostivat huutokaupoista tai muissa
pakkorealisoinnin tilanteissa ”sikahalvalla” kiinteää omaisuutta josta on syntynyt
heille reaalitilanteessa miljoonaomaisuus. Kuinka helppoa olikaan pankin
esimiestasolla olevilla moguleilla ostaa jyvät akanoiden seasta - itse
määräämällään hinnalla. Moni kansalainen on menettänyt omaisuutensa - pelissä -
joka jälkikäteen tarkasteltuna - ei kestä minkäänlaista lähempää eettistä tai
moraalista tarkastelua. Hoviväki tiivistää taitojaan ja yhdessä olipologisten
orgaanien kanssa tämä hallintoväki tiivistää yhteistyötä - hankkivat valtaa – perimmäisenä
tarkoituksena - voidakseen käyttää valtaa. Kohtuullisuus, objektiivisuus,
oikeudenmukaisuus, ovat hoviväen termejä hoviväkeä varten, kansalle osoitettuna
se on retoriikkaa. Kansalle on myönnetty
perusoikeudet, mutta hoviväen tiivistämä yhteistyö falsifioi sekä sofistikoi - perusoikeudet
- ”peppi pitkätossun” synteettiseen mailmaan. Yhteisiä asioita ajavat sosialistit mälläävät
- ”juovat kahvia” - ja oikeamielisyys saa retoriikan siivittämät siivet, missä on harkinta ja valvonta?
Ei sitä hallintoväen tunaroimissa tapauksissa tarvita, sitä tarvitaan silloin
kun kansalaisten omaisuutta sosialisoidaan valtion piikkiin, silloin tarvitaan
poliisia, ulosottomiestä ja oikeusistuimen päätös. Näin toimii sosialismi -
hoviväki - kansallissosialistiseen tapaan.
|