View
Etusivu
Sisällysluettelo
Takaisin |
2. Verotarkastajien
valtuudet ja vastuu
> Verotarkastaja on tarkastustehtävään
määrätty verohallinnon virkamies. Verotarkastus voi
olla yleisesti virkamiehen toimenkuvana tai virkamies voidaan yksittäistapauksittain
määrätä suorittamaan verotarkastus. Verotarkastusta
suorittavan on tarvittaessa osoitettava henkilöllisyytensä
ja selvitettävä toimivaltansa verovelvolliselle.
Verotusta koskeva toimivalta kuuluu pääsääntöisesti
verovelvollisen kotipaikan verovirastolle (Veromenettelylain 6.1
§:n). Verotarkastus on verotuksen vaihe ja siksi verovelvollisen
kotipaikan verovirasto tekee myös verotarkastuksen suorittamista
koskevat ratkaisut. Kotipaikan verovirasto voi kuitenkin tarkoituksenmukaisuussyistä
pyytää toista verovirastoa suorittamaan asiakkaansa tarkastuksen.
Verotarkastajan esteellisyydessä noudatetaan hallintomenettelylain
esteellisyysperiaatteita, joita ovat mm. sukulaisuus tai jos luottamus
puolueettomuuteen muusta erityisestä syystä vaarantuu.
Hyvän verotarkastustavan mukaista on, että verotarkastaja
ei tee päätöstä omaan tarkastukseensa perustuvassa
verotuksessa ja maksuunpanosta.
Verotarkastajan tulee noudattaa virkamiestä koskevia salassapitosäännöksiä.
Verotuksessa pääsääntö on, että veroasiakirjat
ovat muihin kuin asianosaisiin nähden aina salassa pidettäviä.
Laissa säädetyin edellytyksin tietoja voidaan luovuttaa
viranomaisille ja muille niiden saantiin oikeutetuille.
Verotarkastajan on toimittava huolellisesti ja puolueettomasti.
Tarkastajan on perusteltava ratkaisuehdotuksensa ja johtopäätöksensä
tosiasioihin.
Verotarkastajien vastuusta on voimassa, mitä virkamiesten vastuusta
yleensäkin on säädetty.
Verotarkastaja vastaa ensisijaisesti siitä, että tarkastuskertomukseen
on merkitty kaikki asiaan vaikuttavat tiedot oikein ja riittävässä
määrin; Verohallituksen yleisohje; Hyvä verotarkastustapa
< .
3.
Tiedonantovelvollisuus verotarkastuksen yhteydessä
> Verovelvollisen tiedonantovelvollisuus
verotarkastuksessa on laaja. Varsinaisen kirjanpitoaineiston lisäksi
esittämisvelvollisuuden piiriin kuuluu kaikki muukin aineisto
ja omaisuus, joka saattaa olla tarpeen verovelvollisen verotuksessa.
Verotarkastaja harkitsee, mikä aineisto on tarkastuksen kannalta
tarpeellista.
Verotarkastuksen yhteydessä voidaan hankkia tietoja myös
sivullisilta eli muilta kuin verovelvolliselta itseltään.
Tiedusteltava asia yksilöidään siten, että tiedot
voidaan antaa. Pyydetyt tiedot saattavat koskea asiaa, josta lain
mukaan on oikeus kieltäytyä todistamasta. Tiedot on siitä
huolimatta annettava, jos ne ovat verotukseen vaikuttavia, taloudellista
asemaa koskevia. Pyydetyt tiedot saattavat esimerkiksi viranomaisten
salassapitovelvollisuudesta johtuen olla sellaisia, joista lain
mukaan ei saa todistaa. Tällaisetkin tiedot on annettava, jos
ne ovat verotukseen vaikuttavia, taloudellista asemaa koskevia;
Verohallituksen yleisohje Hyvä verotarkastustapa<
"Viranomaisyhteistyön
kehittämistä on pidetty tärkeänä niin vero-,
poliisi, tulli, ja ulosottohallinnossa. Sekä hallitusohjelmissa
että talousrikostorjuntaohjelmissa sitä on korostettu
halpana ja tehokkaan keinona. Kehittämisen painopiste on 1990-luvulla
siirtynyt yhteistyötä estävien ja salassapitosäännösten
poistamisesta aktiivisempien yhteistyön muotojen rakentamiseen
ja viranomaisten välisen tietojen vaihdon mahdollisuudet ovat
monien vaiheiden jälkeen kehittyneet positiivisesti. Viranomaisten
käytännön yhteistyön painopiste on vähitellen
siirtynyt toisen viranomaisen avustamiseksi annettavasta virka-avusta
molempia osapuolia hyödyttävään reaaliaikaisesti
tapahtuvaan aktiiviseen yhteistyöhön". >Valtionvarainministeriön
työryhmämuistioita 26/99 s.100.< "Tiivis yhteistyö
on parantanut verotarkastustoiminnan tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta".
>Verohallinnon työryhmämuistio 25.10.2001 s.22.<
Edelliseen liittyy oleellisesti myös paradoksi; eli virkamiestoiminnan
tiivis yhteistyö jolla on ilmeinen vaikutus verovelvollisen
oikeussuojaolettamaan.
>>Vielä on syytä mainita EIS 8 artiklan ja sen kanssa
lähes samansisältöinen KP-sopimuksen 17 artiklan
määräykset, jotka koskevat yksityis- ja perhe-elämän
sekä kodin ja kirjeenvaihdon suojaa. Näihin oikeuksiin
saadaan EIS 8,2 artiklan mukaan puuttua vain lakiin sisältyvän
säännöksen nojalla ja 2 kohdassa luetuin perustein,
joita ovat mm. epäjärjestys ja rikollisuuden estäminen
sekä muiden henkilöiden ja vapauksien turvaaminen: Esitutkintaperiaatteiden
tarkastelusta; kirjasta >Esitutkinta ja Pakkokeinot; Klaus Helminen,
Kari Lehtola, Pertti Virolainen<<
4.
Tarkastusaika ja -paikka
"Verotarkastuksesta
ilmoitetaan verovelvolliselle yleensä etukäteen, mutta
se voidaan suorittaa erityisistä syistä myös etukäteen
ilmoittamatta. Aloittamisajankohdasta päätettäessä
otetaan mahdollisuuksien mukaan huomioon verovelvollisen toivomukset.
Myös tarkastuspaikasta päätettäessä
|