View
Etusivu
Sisällysluettelo
Takaisin |
neuvoja. Lisäksi verotusmenettelylain
2 §:ssä säädetään, että verovelvolliselle
annetaan tarvittaessa verotusta koskevaa opastusta ja neuvontaa.
Leena Sundström 07.2003<
Tärkeissä ja tulkinnallisissa asioissa on annettava kirjallinen
ohje tai tilanteen vaatiessa kehotettava verovelvollista hakemaan
ennakkopäätös verovirastolta tai keskusverolautakunnalta.
>Hyvään verotarkastustapaan kuuluu opastusta ja ohjeiden
antaminen verovelvolliselle jo verotarkastuksen aikana. Myös
hyvä hallintotapa edellyttää verotarkastajan avointa
suhtautumista verovelvollisten erilaisiin tiedusteluihin. Kulla
2000 s.78.<
6. Alustava tarkastuskertomus
>Tarkastushavainnot kirjataan
verovelvollisen kuulemista varten alustavaan tarkastuskertomukseen.
Se pyritään kirjoittamaan tarkastuskertomuksen muotoon,
jolloin se koostuu periaatteessa kohdasta 8.2. esitetyistä
asioista.
Alustavassa tarkastuskertomuksessa tarkastushavainnot kuvataan tarpeellisessa
laajuudessa siten, että verovelvollinen pystyy antamaan vastineen
niiden pohjalta. Kertomukseen laaditaan yleinen osa, johon sisällytetään
selvitystä mm. verovelvollisen liiketoiminta, kirjanpidosta
ja tarkastuksen kulkuun liittyvissä seikoista.
Yleistä osaa seuraavat verolajikohtaiset osiot, joihin sisällytetään
asianomaisten verolajien tarkastuksista tehdyt havainnot ja selvitykset.
Virheluettelot laaditaan tili- tai valvontakausittain verolajikohtaisesti
eriteltyinä. Virheluetteloihin sisällytetään
myös tarkastettavan vahingoksi tapahtuneet virheet. Oikaisut
voidaan tehdä myöhemminkin erillisen hakemuksen pohjalta.
Verotarkastuksessa voi tulla ilmi seikkoja, jotka edellyttävät
verorikosasian tai turvaamistoimenpiteen välitöntä
vireille panoa. Jos verotarkastus ei ole vielä ehtinyt niin
pitkälle, että voitaisiin laatia alustava tarkastuskertomus,
verotarkastaja kirjoittaa tarkastushavainnostaan muistion. Muistio
toimitetaan asianvalvojalle rikosasian tai turvaamistoimenpiteiden
hoitamista varten. Kun muistio liittyy rikos- tai turvaamisasiaan,
sen tiedoksiantamisessa ja kuulemisessa noudatetaan näitä
asioita koskevia säädöksiä.
Alustavasta tarkastuskertomus laaditaan viivytyksettä mahdollisuuksien
mukaan kaikkien verolajien osalta samanaikaisesti. Mikäli esimerkiksi
lisäselvityksen hankkiminen olennaisesti viivästyttää
alustavan tarkastuskertomuksen laatimista, siitä ilmoitetaan
verovelvolliselle. <Verohallituksen yleisohje, Hyvä verotarkastustapa<
>Hyvän verotarkastustavan
ja verotusmenettelyasetuksen 2 §:n mukaan tarkastuksen kuluessa
verovelvolliselle on, mikäli mahdollista, kerrottava tarkastuksen
kulusta. Verovelvolliselle tulisi informoida tarkastuksen etenemisestä
erityisesti sellaisissa tapauksissa, joissa jälkityöt
vievät runsaasti aikaa tai alustavan tarkastuskertomuksen lähettäminen
jostain syystä huomattavasti viivästyy. Valtiontalouden
tarkastusviraston tarkastuskertomus 31.12.97, 17/97<
>Verovelvolliselle on
annettava riittävästi aikaa tutustua alustavaan tarkastuskertomukseen
ja antaa siitä vastineensa, Jos tarkastettava aineisto on ollut
tarkastettavana muualla kuin verovelvollisen toimistossa, tulee
verovelvolliselle ilmoittaa, että tämä voi noutaa
aineiston. Hyvään verotarkastustapaan kuuluu aineiston
palauttaminen jo ennen alustavan tarkastuskertomuksen lähettämistä
verovelvolliselle, sitä ei voida vaatia, että verovelvollisen
on käytävä verohallinnon tiloissa tutustumassa omiin
tiliasiakirjoihinsa. Siiteri Tilisanomat 5/1986 s.30.
> Verovelvollisen on saatava aineisto omiin tiloihinsa käytettäväksi
vastineen laadintaa varten. Voidaan sanoa, että alustavalla
tarkastuskertomuksella verovelvolliselle annetaan kehotus ja toisaalta
mahdollisuus selvitykseen ennen verotusehdotuksen tekemistä.
Hyvä yhteistyö tarkastuskohteen ja verotarkastajan välillä
edistää tarkastusprosessin joutuisaa etenemistä.
Alustavalla tarkastuskertomuksella on tarkoitus parantaa verovelvollisen
oikeusturvaa ja edistää tarkastuskertomuksen käsittelyä.
Savolainen – Teperi 2000 s.243.
Alustavaan tarkastuskertomukseen
liittyvästä kuulemisesta mainitaan mm. Verotusmenettelylain
26.3 §:n, Verotusmenettelyasetuksen 2 §:ssä, Hallintomenettelylain
15 §, sekä ihmisoikeussopimuksen 6 artiklan 1 kohta.
7. Kuuleminen
>Ennen lopullisen verotarkastuskertomuksen
valmistumista verovelvolliselle on, mikäli mahdollista, varattava
kohtuullisessa määräajassa tilaisuus tulla kuulluksi.
Kuuleminen tarkoittaa tilaisuuden varaamista verovelvolliselle mielipiteen
lausumista tai selvityksen antamista varten. Verovelvolliselle varataan
tilaisuus
|