View
Etusivu
Sisällysluettelo
Takaisin |
Tarkastelen verohallituksen
yleisohjetta - "Hyvä
verotarkastustapa", - (joka on kaikkien tilattavissa
verottajalta). Seuraavassa yhteenvedoss pyritään tarkastuksen kulun
mukaisessa järjestyksessä yleisesti ja tiivistetysti ilmaisemaan
hyvään verotarkastusmenettelyyn kuuluvat asiat.
Olen aineistoa tiivistämällä, sekä muuta viiteaineistoa
hyväksi käyttämällä, pyrkinyt tuomaan esille
oleellisimman.
Olen lisäksi tutkinut
että käyttänyt - lähdeaineistona kotimaista oikeuskirjallisuutta,
asiantuntijoiden ja oikeusoppineiden kirjoituksia, valtionvarainministeriön
työryhmämuistiota, ja verohallinnon virallisjulkaisuja
aiheesta. Verotarkastus on viranomaistoimintaa, josta säädetään
verotusmenettelylaissa (VML), ennakkoperintälaissa ja arvonlisäverolaissa,
- verotarkastusta koskevia säännöksiä on tarkennettu
edellä mainittujen lakien nojalla annetuissa asetuksissa.
PL 22 § lausuu: Julkisen
vallan on turvattava perusoikeuksien ja ihmisoikeuksien toteutuminen.
Edellinen liittyy vahvasti myös virkamiestoimintaan verotuksessa
ja on omiaan antamaan suojaa mielivaltaa vastaan, sekä toimii
lähtökohtaisesti oikeudenmukaisen oikeusjärjestyksen
ja oikeudenmukaisuuden turvaajana. >>Perusoikeusuudistuksessa
(HE 390/1993 vp, s.75) korostettiin, että turvaamisvelvollisuus
koskee perusoikeuksien toteutumisesta paitsi julkisen vallan ja
yksityisten välisissä myös yksityisten keskeisissä
suhteissa: Perusoikeudet, 1999, Pekka Hallberg.<< Perusoikeusuudistusta
koskeneessa HE:ssa 309/1993 asia ilmaistiin seuraavasti: >>Lainalaisuusvaatimus,
velvollisuus kaikessa virkatoiminnassa noudattaa tarkoin lakia,
on ymmärrettävä kaikkeen julkisen vallan käyttöön
liittyvänä velvoitteena soveltaa oikeusjärjestystä
kokonaisuudessaan, mukaan lukien perusoikeussäännökset.
Perustuslain 118,1 §:ssä säädetään,
että virkamies vastaa virkatoimiensa lainmukaisuudesta. Poikkeaminen
tästä on lähtökohtaisesti virkavelvollisuuksien
vastaista menettelyä, josta voi aiheutua oikeudellisia haittaseuraamuksia,
jopa rangaistus. Tämä ilmenee myös rangaistavaa virkavirhettä
koskevissa yleissäännöksissä RL 40:10-11; Klaus
Helminen, Kari Lehtola, Pertti Virolainen 2002, s.82<<
Perustuslain 2.3 §:n mukaan kaikessa julkisessa toiminnassa on noudatettava tarkoin lakia.
"Verotustakin koskee hallinnon lainalaisuuden periaate: julkisen
vallankäytön tulee perustua lakiin". >Myrsky –
Linnakangas v. 2002< >>Perustuslain 2.3 §:n 1. virke
ja valtionhallinnon toimielinten lainsäädännössä
järjestelyä koskeva 119,2 § tarkoittavat säännösten
perustelujen mukaan sitä, että viranomaisten toimivaltuuksien
tulee perustua eduskuntalain säännöksiin. Tämä
tarkoittaa nimenomaan sellaisia valtuuksia, jotka koskevat yksityisiä
oikeussubjekteja; Klaus Helminen, Kari Lehtola, Pertti Virolainen
2002, s.83<<
Perustuslain 81 §:ään
sisältyy säännös verotuksen lainalaisuudesta.
Tämän legaliteettiperiaatteen mukaan lainsäädännön
on sisällytettävä säännökset veron
määräämisen perusteista, verovelvollisuudesta
ja verovelvollisen oikeusturvasta.
- Asetus verotusmenettelystä
sääntelee verotarkastusmenettelyyn liittyviä normeja.
Asetuksen 2 §:ssä on säännökset mm. verotarkastuksen
aloittamisesta, verovelvollisen kuulemisesta sekä verotarkastuskertomuksesta
ja sen sisällöstä.
- Verotusmenettelyasetuksen 3 § puolestaan määrittelee
verotarkastuksessa esitettävän aineiston ja omaisuuden,
verotarkastuksen suorittamispaikasta säädetään
asetuksen 4 §:ssä.
- Ennakkoperintämenettelyä koskevat säädökset
löytyvät ennakkoperintälaista ja –asetuksista
EPL 37 § ja EPA 35 §.
- Arvonlisäverotusta koskevasta verotarkastuksesta säädetään
arvonlisäverolain 169 § ja 169a §:ssä. Arvonlisäverotuksen
10 §:ssä on tarkempia säännöksiä arvonlisäverotusta
koskevasta verotarkastusmenettelystä.
"Verotusmenettelylain
26 §:ssä on säädetty tasapuolisuusperiaatteesta,
luottamuksensuojasta, kuulemismenettelystä, asian selvittämisestä
ja näytön punnitsemisesta sekä päätöksen
perustelemisesta. Näitä periaatteita on noudatettava myös
verotarkastuksessa". >Leoska, Tilintarkastus 7/1999 s.474.<
.
>Oik.t.toht. Olli Ryynänen on aiheellisesti huomauttanut
veroviranomaisen hankalasta kaksoisroolista: Viranomaisten tehtävä
on verosaajien intressissä toisaalta varmistaa verovelvollisten
tulojen selvittäminen verotusta
varten ja toisaalta heidän tulee selvitystyön päätteeksi
toimia mahdollisimman objektiivisina päätöksentekijöinä,
joiden tulisi toteuttaa hallinnon lainalaisuutta ja varmistaa verotuksen
tasapuolisuus. Ryynänen 2000 s.55.<
|