View
Etusivu
Sisällysluettelo
Takaisin |
vaikka tarkastaja ei esitäkään
toimenpiteitä. Tarkastuskertomuksessa kuvataan myös ne
virheet, jotka ovat tapahtuneet verovelvollisen vahingoksi.
• Tarkastuskertomuksessa käsiteltävissä tapauksissa
sovellettavan lainsäädännön sekä oikeustapausten
ja verotuskäytännön sisältö.
• Verotarkastajan esitykset siitä, mihin verotus- tai
maksuunpanoa taikka veron palauttamista koskeviin toimiin tarkastuskertomuksessa
esitettyjen asioiden johdosta tulisi ryhtyä. Tarkastaja perustelee
esityksensä asiakohtaisesti. Perustelu kirjoitetaan silloinkin,
kun kertomuksessa käsitellyistä asioissa ei esitetä
verotustoimenpiteitä.
• Selostuksen verovelvollisen vastineessaan esittämistä
asioista. Jos verotarkastaja ei hyväksy verovelvollisen vastineessa
esittämiä näkökohtia, hän perustelee myös
tämän kannanottonsa.
• Verovelvolliselle annetut ohjeet perusteluineen.
• Verotarkastuksen suorittaneiden verotarkastajien nimet ja
allekirjoitukset sekä muiden verotarkastukseen osallistuneiden
nimet.
• Tarkastuskertomukseen liitetään tarpeelliset yksityiskohtaiset
luettelot ja yhteenveto kertomuksessa käsitellyistä virheistä
ja maksuunpano- ja verotusesityksistä sekä muut asiakirjat,
jotka selvittävät kertomuksessa esitettyjä asioita.
Liitteet numeroidaan niin, että, niiden yhteys tarkastuskertomuksessa
esitettyihin asioihin voidaan vaivattomasti todeta. Verohallituksen
yleisohje, hyvä verotarkastustapa<
>Jos verotarkastuksessa
tulee ilmi seikkoja, jotka edellyttävät verorikosasian
tai turvaamistoimenpiteen välitöntä vireille panoa,
laaditaan tarkastushavaintojen perusteella muistio verovelkojen
selvittämiseksi alustavan tarkastuskertomuksen sijaan: Valtionvarainministeriön
työryhmämuistio 1/99 s.35.<
Tarkastuskertomusta laadittaessa tulee ottaa huomioon, että
sitä voidaan käyttää paitsi verotuspäätöksen
perusteena, myös esitutkinnan ja rikosprosessin aineistona.
Tämä vaikuttaa sekä kertomuksen sisältöön
että sen rakenteeseen. Tarkastuskertomuksessa tulee siten verotukseen
liittyvien laiminlyöntien lisäksi tuoda esiin ne seikat,
joilla voi olla vaikutusta harkittaessa syytettä mahdollisen
kirjanpito- tai verorikoksen osalta. Kertomuksen liitteet tulisi
numeroida, koska se helpottaa niiden käsittelyä mahdollisessa
esitutkinnassa ja rikosprosessissa.
Korkeimman hallinto-oikeuden
mukaan verovelvolliselle tulee varata tilaisuus ennen maksuunpanon
suorittamista tutustua myös tarkastusta koskeviin poliisitutkintapöytäkirjoihin,
jos sellaisiin on verotarkastuskertomuksessa viitattu.
Poliisin suorittamaa esitutkintaa johtaa tutkintajohtajana toimiva
rikoskomisario tai rikostarkastaja. Verotarkastajan tulee hänen
kanssaan aina sopia siitä, voidaanko poliisitutkintaan kiinteästi
liittyvät poliisitutkintapöytäkirjat tai niiden otteet
liittää verotarkastuskertomuksen liitteeksi kesken esitutkinnan
suorittamista. Mikäli niitä ei voida liittää
on maksuunpanoesityksen tekemistä siirrettävä siihen
saakka kunnes verovelvollisen voidaan antaa tutustua pöytäkirjojen
sisältöön siltä osin kuin ne koskevat puheena
olevia verotuskysymyksiä (KHO 22.1.1989 T 356)
Projektiyksikössä suoritetuissa viranomaisyhteistyökohteissa
on tutkinnanjohtajan kanssa sovittu siitä, että suoritetuissa
kuulusteluissa otettaisiin etukäteen huomioon verotarkastuksen
kuulemiseen liittyvät erityiskysymykset ja kuulustelukertomukset
laadittaisiin siten, että verorikosasiat ja muut esille tulevat
rikosasiat käsiteltäisiin eri kuulustelukertomuksissa.
Tällöin asiassa voidaan suorittaa esitutkintaa vaarantamatta
KHO:n em. päätöksen edellyttämä kuuleminen
ennen verotusesityksen tekemistä. Valtiovarainministeriön
työryhmämuistio 1/99, s.34-35.< KHO:n vuosikirja 1998
s.205. lausuu: Jälkiverotus- tai oikaisumenettelyä edeltävät
tarkastukset tulee käynnistää niin ajoissa, että
menettely voidaan kuulemista laiminlyömättä toimittaa
määräajassa
KHO 22.1.1980 T 356:
>Kuuleminen.
Korkein hallinto-oikeus kumosi lääninoikeuden päätöksen
ja päätti siirtää asian lääninveroviraston
edelleen käsiteltäväksi. KHO:n mukaan maksuunpanoa
ei olisi pitänyt toimittaa, ennen kuin yhtiölle oli varattu
tilaisuus tutustua poliisikuulustelupöytäkirjojen sisältämiin
aliurakoitsijoiden kertomuksiin, sikäli kun ne koskevat puheena
olevia maksuunpanoja, samoin kuin niihin tietoihin, jotka sisältävät
tarkastusasiamiehen vastineeseen liitettyihin ennakontarkastajien
muistiinpanoihin. Näillä perusteilla ja kun lääninoikeus
on ollut eri käsitys siitä, mitä seikkoja on otettava
huomioon asiaa ratkaistaessa Korkein hallinto-oikeus ottamatta asiaa
välittömästi ratkaistavakseen harkitsi oikeaksi kumota
lääninoikeuden päätöksen. KHO 22.1.1980
T 356: <
|