View
Etusivu
Sisällysluettelo
Takaisin |
tulla kuulluksi aina, jos kertomuksessa esitetään
verotus- tai maksuunpanotoimenpiteitä tai kerrotaan sellaisia
tosiseikkoja, taikka annetaan ohjeistusta, joista verovelvollisen
halutaan lausuvan mielipiteensä.
Verovelvollista kuullaan lähettämällä tälle
alustava tarkastuskertomus ja muut tarpeelliset asiakirjat sekä
pyyntö vastineen antamiseksi alustavassa tarkastuskertomuksessa
esitettyihin asioihin ja toimenpide-ehdotuksiin. Tällöin
kerrotaan, mistä asioista verovelvollinen olisi erityisesti
esitettävä selvitystä esimerkiksi sen vuoksi, että
hänellä on siihen paremmat edellytykset
Verovelvollista kuullaan myös tarkastuksen suorittamisen sekä
alku- ja loppukeskustelun aikana. Tällainen ´kuuleminen
on verovelvollisen siihen suostuessa riittävä niissä
tapauksissa, joissa tarkastuksen johdossa ei esitetä verotus-
tai maksuunpanotoimenpiteitä eikä kertomus sisällä
sellaisia verotuksellisia tulkinta-asioita tai tosiasiakuvausta,
joista verovelvollista olisi syytä kuulla kirjallisesti.
Alustava tarkastuskertomus vastinepyyntöineen lähetetään
verovelvolliselle tai hänen edustajalleen. Asiakirjojen vastaanottamatta
jättäminen tai vastineen antamatta jättäminen
eivät ole esteenä tarkastuskertomuksen laatimiselle.
Vastineen antamista varten verovelvolliselle myönnetään
kohtuullinen määräaika. Määräajan
pituus harkitaan tapaus kerrallaan ja siihen vaikuttavat mm. alustavassa
tarkastuskertomuksessa käsiteltyjen asioiden määrä
ja laatu. Ilman erityistä syytä määräajan
ei kuitenkaan tulisi olla kahta viikkoa lyhyempi. Perustellusta
syystä vastineen antamiselle voidaan myöntää
lisäaikaa.
Verovelvollista kuullaan uudelleen, jos vastineen antamisen jälkeen
tulee esille syitä, joiden johdosta jotakin alustavassa tarkastuskertomuksessa
esitettyä ratkaisua olisi muutettava verovelvollisen vahingoksi
lopullisessa verotarkastuskertomuksessa.
Tarvittaessa voidaan kuulla verovelvollisen lisäksi palkansaajaa,
osakasta tai muuta henkilöä, jonka verotukseen alustavassa
tarkastuskertomuksessa käsitelty asia vaikuttaa. Verohallituksen
yleisohje, hyvä verotarkastustapa<
>Oikeusasiamies on 18.6.1998
kiinnittänyt veroviranomaisten huomiota siihen, että kuuleminen
pitää olla todellista, yhden päivän vastineaika
on riittämätön. Eduskunnan oikeusasiamiehen päätökset
18.6.1998 Dnro.2268/4/96, 22.6.1998, Drno.2254/4/96 <
Valtiovarainministeriön
työryhmämuistio 1/99 s.33. toteaa, että "projektiryhmän
noudattama menettely suullisen kuulemisen periaatteesta vastaa hyvin
oikeusturvatyöryhmän ja valtiontalouden tarkastusviraston
tarkastuskertomuksessaan esittämää kantaa, vaikka
muutoin tarkastustilanne poikkeaakin huomattavasti hallinnollisesta
verotarkastuksesta. Viranomaisyhteistyössä suoritetuissa
tarkastuksissa kuulemisen järjestämisessä on ollut
ongelmatilanteita. Kuulemisen järjestämiseen tulee kuitenkin
yhteistyöhön osallistuvien viranomaisten suhtautua erityisen
vakavasti, koska pelkästään verotarkastuskertomuksen
muodollisten edellytysten toteuttamatta jääminen saattaa
pahimmassa tapauksessa johtaa maksuunpanoesityksen kumoutumiseen
myöhemmin. Sen myötä tutkijoille ja tarkastajille
saattaa muodostua vaara joutua myös virkarikos- ja vahingonkorvauskanteiden
kohteeksi.
Tutkinnanjohtaja huolehtii ja varaa tilaisuuden verotarkastajille
verovelvollisen kuulemista varten mahdollisimman pian tarkastuksen
alkuvaiheessa, jotta voidaan päästä selvittämään
tarkastustilanteeseen liittyvien muiden verovelvollisten, esimerkiksi
sivuutettavien yhtiöiden verotuksellista asemaa. Verotarkastajien
ja tutkinnanjohtajan on sovittava myös kuulemisen järjestämisestä
ja siinä läpikäytävistä asioista, jotta
asiaan liittyvä samanaikaisesti tapahtuva esitutkinta ei vaarannu".
<Valtiovarainministeriön työryhmämuistio 1/99
s. 33.<
>Kuulemisvelvoitteen luonteen
ja sen oikean laajuuden arvostelemiseksi on tärkeää
olla selvillä siitä, mikä on kuulemisvelvoitteen
tarkoitus E. Andersson, Verotus 1997 s.7<
>Kuulemisen päätarkoituksena
on tasapainottaa julkisen vallan käyttöä.
Menettelyä ei voitaisi pitää tasapuolisena, jos verotuspäätös
perustuisi asiakirjoihin, joihin verovelvollisella ei ole ollut
mahdollisuutta tutustua ja joista hänellä ei ole ollut
mahdollisuutta esittää kantaansa. Yksipuolisen informaation
pohjalta tehdyt ratkaisut johtavat helposti virhepäätelmiin.
Lisäksi kuulemisen tarkoituksena on varmistaa se, että
verotuspäätös tehdään oikeiden tosiasioiden
perusteella.
> Kuuleminen ei saa olla
tyhjä muodollisuus, jota lain mukaan on pakko noudattaa, vaikka
asiallinen päätös on jo tehty. Valtiontalouden tarkastusviraston
tarkastuskertomus 31.12.97, 17/97 s.92<
>E. Andersson on kirjoittanut nähneensä tapauksia,
joissa verotarkastus on suoritettu yhtiössä, mutta tarkastuksessa
onkin aiheutunut pyrkimys verottaa yhtiön lisäksi yhtiön
osakkeenomistajia tai palkansaajaa. Joissain tapauksissa näille
on lähetetty ainoastaan ilmoitus, että heitä tullaan
jälkiverottamaan tarkastuskertomuksen nojalla, antamatta tiedoksi
tarkastuskertomusta tai muita perusteita:
|