Pos.29.8. Kokemukset; Verotusmenettelystä, Hallintomenettelymenettelystä Oikeuskäytäntöstä

29.8.1.


View

Etusivu

Sisällysluettelo

Takaisin

 

Kokemukset: Tunnustan tuntevani lähimmäisiäni kohtaan vanhakantaista lähimmäisyyden tunnetta. Olen perimästäni saanut tämän tunteen. Lähimmäisyys, auttaminen sekä myötäelämisen kyky ja tarve ovat kuuluneet keskeisesti luontaistalouden piirissä eläneiden ihmisten elämänkuvaan, tämä tunne, etiikka ja moraali on minulle siirtynyt lapsuudestani sekä perimänä vanhemmiltani. Suhtaudun ympäristööni kuin myös lähimmäisiini tunteella jolle luonteenomaista on dualistinen filosofia. Tunteeseeni edellisestä huolimatta kuuluu voimakas oikeudenmukaisuuden tavoittelu - asiat ovat oikein - mikäli ei muuksi ole todistettu.

Viranomaistoiminnasta sekä oikeuslaitoksemme toiminnasta saamani kokemukset ovat pakoittaneet minut esille tuloon. Olen tämän aineiston kokoamiseksi käyttänyt aikaa yli 3000 tuntia - ja kirjan valmiiksi saattamiseen kuuluu aikaa arvioini mukaan yht. n.3500 tuntia. Kun pikkupoikana kävelini pakkasessa yli yön Perniön rautatieasemalta Marjasaareen, oli perille päästävä. Samoi on asian laita nyt, työ on tehtävä loppuun saakka, aikaa ja vaivaa säästämättä.

Seuraavaan Hoviväkeä II kirjaan arvioin kuluvan aikaa noin 500 tuntia. Kokemukset viranomaistoiminnasta on täyttänyt elämäni ajatukset viimeiset 20 vuotta, olen kokemuksieni antamasta voimasta ryhtynyt urakkaan jota ei voi pitää vähäisenä. Kokemukset ovat muokanneet ympäristöäni sekä suhdettani lähimmäisiin. Kokemukset ovat mielessäni kutenn laulussa lausutaan - Sä kuulut päivään jokaiseen, sä kuulut aamuun ja iltaan. Oot ensimmäinen aatoksissain, miete myös viimeinen. Tämän kanssa on pakko elää - voisinko olla avuksi, että joku voisi säästyä tämän tyyppiseltä mielettömyydeltä. Siitä ei ole taetta - mutta historia on opettanut, että lisääntyneet oikeusvaatimuksien voimistuminen vaikuttaa valtakoneiston "hoviväen" toimintaan.

Kokemukseni verotuksesta/verotusmenettelystä keskittyy kokemuksiin veroviranomaisen ja hallinto-oikeuden toimintaan. Nämä elimet liittyvät vahvoin sitein toisiinsa. Ne pääsääntöisesti toimivat samoista rakennuksista ja kortteleista käsin. Ne kehittävät yhteistoimintaa samoissa kammareista, kuppiloissa, samoista teemoista. Näiden orgaanien tiivis yhteistoiminta on valtionhallinnon suojaavan sateenvarjon alla. Valtakoneisto ulottuu ja osallistuu kaikkeen missä ratkaisujen taustalla on taloudelliset edut. Näin voisi ajatella? Tosiasia on kuitenkin paljon raadollisempi, näiden elimien viranhaltijat taistelevat myös omista eduistaan. Edunvalvonnan kautta tavoitellaan asemaa organisaatiossa. Valta-asema ja taloudelliset edut ovat "porkkanoita", joilla valtiotyönantajana palkitsee tulospalkkauksella työntekijöitään. Viranhaltioiden käyttämät keinot ovat järeämpiä kuin jääkiekko-ottelujen taklaukset. Näiden toimijoiden toimintaa ei seuraa ottelutuomari - ei - jos tulosta syntyy. Jos vaarana ovat ylilyönnit - niin apu yhtä lähellä kuin oma lounaspöytä, jossa hallinto-oikeuden oikeusneuvokset tapaavat syödä lounasta ja tiivistää yhteistyötä. Asian varmistamiseksi verohallinto nimittää hallinto-oikeuteen verohallinnon oman työntekijän seuraamaan ja ylläpitämään edunvalvontaa (kuten minun tapauksessani kävi). Pieni on tahra petturuudesta, jos hallinto-oikeuden tuomari ei enää osallistukaan ratkaisuun, kyllä oikeusasiamies Jaakko Jonkka kaiken hyväksyy kun kyseessä on valtion viranhaltijan etu. KHO:n aiemmat päätökset avoimuudesta ja objektiivisuudesta jää oikeuden peiteltäväksi syystä, että hallinto-oikeudella on valta niitä manipuloida ja kiertää. Verotarkastajan kerronta laatimassaan kertomuksessa ei ole niinkään oleellinen, hän voi todistaa kertomuksensa sisällön oikeaksi tuomioistuimessa. Veroviranomainen kun valehtelee - ei se mitään - ne todetaan vahingoiksi, sattuuhan sitä. Jos verotuspäätöstä ei ole tehty lain määräämässä ajassa - ei se mitään - kuka sen todistaisi muuksi, ei kukaan. Valtioneuvoston peräänkuuluttama tiivis viranomaisyhteistyö huolehtii siitä, että ei korppi korpin silmään iske. Kirjanpito on verottajan kauhistus, miten arvioida tai simuloida jos kaikki kirjanpito on olemassa, ei todellakaan, kirjanpito tulee piilottaa. Pahinta on jos vastaaja/verovelvollinen saa kirjanpidon käsiinsä jne, jne. Mikä viranomainen tekee jos kaikki näyttää olevan kunnossa? Hän tai he laativat teorian.

Teoriasta oli tässä prosessissa kysymys. Tartun vielä kerran teoriaan. Teoriassa poistettiin NTC:n ja Citylink Oy:n väliset liiketoimet. Laskelmat suoritettiin poistamalla NTC:n myynnit Citylinkille ja NTC:n ostot Citylink Oy:ltä ja näiden Lvv vaikutus. Kuortti todistaa, ettäi liiketoimia ei yhdistetty, vain keskinäiset liiketoimet poistettiin ja liitettiin osaksi NTC:n liiketoimia. Kaikilta muilta osin Citylink Oy oli itsenäinen toimija, kuten Kuortti ja Huovinen antavat todistuksessaan ymmärtää . Vesa Kuusisto/Citylink Oy oli verottajan antaman todistuksen perusteella osa-aikainen "bulvaani".

 

123 • 4 • 5 << Previous Next >>