5. Tämänhetkinen tilanne; yleistä
kasettimaksun kiertämiseen tähtäävää
toiminta on viime vuosina saavuttanut suuret mittasuhteet. Kiertämistä
tapahtuu sekä maahantuonnin että kotimaisen valmistuksen
yhteydessä. Kotimaisen valmistuksen osalta tilannetta yritettiin
korjata joulukuussa 1992 tekijänoikeusasetuksen muutoksella,
jossa myös kasettien valmistukseen käytettävästä
ns. raaka-nauhasta alettiin periä kasettimaksua. Muista toimenpiteistä
huolimatta (mm. tekijänoikeuslain ja asetuksen muutokset) tilanne
on edelleen se, että markkinoilla on paljon kasetteja, joista
ei ole maksettu lain edellyttämää kasettimaksua.
Tästä aiheutuu paljon haittaa sekä opetusministeriön
nimeämälle maksuvarojen saajataholle että laillisesti
toimiville yrityksille
6. Rikosoikeudellinen arviointi; tehty
tutkimuspyyntö
Em. toiminnan rikosoikeudellinen arviointi
on ongelmallista: Tekijänoikeuslaissa ei ole selkeää
kasettimaksun kiertämiseen tähtäävän toiminnan
kriminalisointia. Lisäksi tullin kanta on ollut se, että
tullirikos toteutuu lähinnä vasta sillä, että
tullille aiheutetaan taloudellista menetetyksi. Kaikesta huolimatta
on ajateltavissa, että ainakin tietynlainen toiminta; mm. tahallisesti
väärien tietojen antaminen kasettimaksun kiertämiseksi,
on lähellä petoksen tunnusmerkistöä.
Hyvin usein on epäiltävissä,
että kasettimaksun kiertäminen lisäksi yrityksen
toimintaan liittyy myös vastaavaa toimintaa mm. liikevaihtoveron
osalta. Tämä on pääteltävissä esim.
kasettien hinnoista.
Teosto on tehnyt kasettimaksuasioissa
joitakin tutkintapyyntöjä poliisille; mm. Arpiaisen, Roihan
ja Reinikaisen osalta on tehty tutkintapyyntö Helsingin poliisille
4.8.1992.
7. Lopuksi
Meillä on asian tiimoilta erilaista
materiaalia ja tarvittaessa olemme valmiit lähettämään
sitä teille toivomustenne mukaan sekä muutenkin avustamaan
eri tavoin.
Tekijänoikeuslain perivälle
järjestölle asettaman tietojen salassapitovelvollisuuden
takia pyydämme huomioimaan, että nyt annetut tiedot on
tarkoitettu ainoastaan poliisin sisäiseen käyttöön.
Muussa tapauksessa pyydämme ystävällisesti teitä
ottamaan ensin yhteyttä Teostoon
Liitteet: Kasettimaksuesite
Erityistilintarkastusmuistio
Kunnioittavasti
Säveltäjäin tekijänoikeustoimisto
Teosto r.y./Kasettimaksutoimisto
Kimmo Pörsti
Toimistopäällikkö
--------------------------------------
Huomio kiinnittyi väistämättä
siihen, miksi Riihimäen poliisi kytkettiin asiaan. Myöhemmin
havaitsimme, että Kimmo Pörsti asui Riihimäellä.
Poliisin kanssa käyty kirjeenvaihto osoittaa kuinka Pörsti
laajentaa tutkintapyyntöään liikevaihtoverojen suuntaan.
Tähtäimessä ei ole Citylink vaan NTC. NTC ja Reinikainen
koska alioikeudessa oli kohdattu ikävä tappio, nöyryytys,
joka piti kostaa. Tutkintapyyntö ensimmäinen tehtiin 1992.
Seuraava päivättiin 7.3.1994, samaan aikaan Hämeenlinnassa
alkaneen verotarkastuksen kanssa. Asialle oli kytketty Teosto
– veroviranomaiset - ja poliisi.
Teosto "oli ottanut
herneen nenään": lausui Pekka Harju Hgin Käräjäoikeuden
käsittelyssä kesällä 2000. Teosto päätti
säveltää uudet laulut, ja sanoitus haettiin verottajalta..
He valitsivat virkamiestien, johon teostolla oli institutionaalista
voimaa sen takuu miehinä toimivat Opetusministeriön
virkamiehet. Valintaan toimintatavasta vaikutti tietysti monet seikat
- eikä vähiten taloudellisuus - (verovelvolliset maksaa) myös
verotusinstituution maine ja valta. Yhdessä virkamiesten kanssa
he verkottuivat, luomalla värisuoran/viranomaistoiminnan tiivistyneen yhteistyön, tämän avulla katsoivat
voivansa voittaa. He käynnistivät uuden valtapelin. Teosto,
Kimmo Pörsti toimi pelinrakentajana "säveltäjänä"
ja verotarkastajat toimivat sanoittajina "kertomuksen sisällön synteesin ja teorian sanoittajina".
|