10. Toimenpiteet verotuksen johdosta
10.1. Veron maksuunpano tai
palautus ja veron maksaminen
>Verotarkastuskertomuksen
hyväksymisen jälkeen ratkaistaan tarkastuskertomuksessa
esitettyjen asioiden verotus ja maksuunpano tai palautetaan liikaa
suoritettu vero. Verotuksen toimittaja ja maksuunpanija tekevät
ratkaisunsa itsenäisesti kertomuksessa esitettyjen ja muuten
tietoon tulleiden seikkojen perusteella. Ennen päätöksentekoa
verovelvollista kuullaan. Verolle määrätään
myös viivästymisestä johtuva veronlisäys sekä
mahdollisesti korotus.
Maksuunpantu vero on maksettava maksulipun eräpäivään
mennessä. Vero on maksettava, vaikka maksuunpanosta olisi valitettu,
ellei täytäntöönpanoa ole kielletty tai keskeytetty.
Jos veroa ei makseta määräajassa, peritään
lain mukaiset viivästysseuraamukset. Verohallituksen yleisohje,
Hyvä verotarkastustapa<
10.2. Lykkäys ja Huojennus
> Laissa erikseen säädetyin
edellytyksin veron maksamiseen voidaan hakemuksesta myöntää
lykkäystä tai vapauttaa osittain tai kokonaan veron maksamisesta.
Verohallituksen yleisohje, hyvä verotarkastustapa<
10.3. Muutoksenhaku
Veroviraston verotus- tai
maksuunpanopäätöksestä ei voida suoraan valittaa
hallintotuomioistuimeen, vaan ensin on pyydettävä verolajista
riippuen joko verovirastoa tai verotuksen oikaisulautakuntaa oikaisemaan
päätös. Jos verovelvollinen on tyytymätön
oikaisuvaatimusta koskevaan päätökseen, hän
voi hakea muutosta hallinto-oikeudelta. Hallinto-oikeuden päätöksestä
voi valittaa korkeimpaan hallinto-oikeuteen vain, jos saa siltä
valitusluvan. Verohallituksen yleisohje, hyvä verotarkastustapa<
Perustuslain 21.1 §:n
mukaan jokaisella on oikeus saada oikeuksiaan ja velvollisuuksiaan
koskeva päätös tuomioistuimen tai muun riippumattoman
lainkäyttöelimen käsiteltäväksi. Eräissä
tapauksissa ja tilanteissa veroasia luokitellaan rikosasiaksi ja
tällöin sitä koskevat ne lait ja asetukset jotka
turvaavat oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin perusperiaatteiden
toteutumisen, kuten syyttömyysolettama.
Muutoksenhaussa tulee ottaa huomioon, että tarvittaessa haetaan
maksettavaksi määrätylle verolle ja seuraamiskuluille
maksuunpanon kieltoa.
Edellä hyvästä
verotarkastustavasta, jonka tavoite on vähentää mielivaltaa,
mutta joka ei sitä poista. Mielivalta tulee parhaiten esille
oikeusvaatimusten yhteydessä. Lait, asetukset, normit, hyvä
etiikka sekä moraalifilosofia antavat välineitä verovelvollisten
oikeusturvalle. Oikeusturva on jaettu muodolliseen ja materiaaliseen
oikeusturvaan. Muodollinen oikeusturva tarkoittaa ennustettavuutta
ja materiaalinen oikeusturva merkitsee lainkäytön järkevää
punnintaa kohtuullisen ennustettavuuden ja muiden eettisten arvojen
välillä. >Peczenik 1995, s94-95<. Asiasta enemmän
kappaleessa Oikeudenmukainen oikeudenkäynti
Verotusta koskevan toimivallan siirto
Verohallintolaki 1557/1995 13§ lausuu verotusta koskevan toimivallan siirrosta seuraavasti: klikkaa. Kyseinen laki on muutettu HE 189/2006 VP -kuultavana asiassa oli hallinto-oikeustuomari Matti Anttila - verohallintolain muuttamisesta (HE 189/2006 vp)
Tutkinnasta sekä perusoikeuksista
Veroviranomaisten tutkinta
varsinkin silloin kuin se liitetään osaksi esitutkintaa
on luonteeltaan esitutkintaa. Muutenkin viranomaistoimet verotarkastuksen
yhteydessä ovat luonteeltaan verrattavissa esitukintaan. Usein
tarkastuskertomus liitetään poliisitutkinnan oheen.
Esitutkinta on määritelty
esitutkintalaissa. Olisi varsin suotavaa, kuin myös oikeussuojan
kannalta tervettä, että esitutkintalain hyviä tapoja
sekä normeja sovellettaisiin myös verotarkastuksissa.
Olen poiminut seuraavaan
muutamia tärkeitä esitutkinnanperiaatteita; Esitutkintaperiaatteiden
tarkastelusta; kirjasta >Esitutkinta ja Pakkokeinot; Klaus Helminen,
Kari Lehtola, Pertti Virolainen<
Lisäksi viittaan lakeihin, että muuhun oikeuskirjallisuudesta
havaitsemaani asiaan liittyvään.
|