View
Etusivu
Sisällysluettelo
Takaisin |
Joutuisuus
Esitutkinnan tehokkuusvaatimukseen
liittyy esitutkinnan joutuisuutta korostava säännös
ETL 6 §: "Esitutkinta on toimitettava ilman aiheetonta
viivytystä".
(Hyvin usein, ellei säännönmukaisesti vastaajalle
annettu aika vastineen laatimiseen on rajoitettu kohtuuttoman lyhyeksi,
pitkälle venyneen tutkinnan/ tarkastuskertomuksen laadinnan
viipymisen johdosta. Perusteena menettelylle on usein vedottu mahdolliseen
vanhentumisaikaan. Tämä pakottaa vastaajan kiireellä
suoritettavaan editointiin, - vastineiden laadintaan ja näin
verovelvollisen oikeusturvatekijöiden ja -olosuhteiden falsifiointiin.
Y.R) Verotusmenettely 26 § lausuu: Verovelvolliselle on tarvittaessa
asetettava kohtuullinen määräaika vastineen tai muun
selvityksen antamiseen.
Kantajan totuusvelvollisuus
Asianomistajaa "kantajaa"
sitoo lähtökohtaisesti totuusvelvollisuus, Jokela v.2002.
Virkamiehen totuusvelvollisuus on lähtökohtaisesti ehdoton.
Jokelan mukaan asianomistajaa ei saa positiivisessa tai negatiivisessa
tapauksessa antaa asiassa totuudenvastaista tai harhaanjohtavaa
kuvaa kertomalla vain osatotuuksia, koska kertomus ei olisi tällöin
totuudenmukainen.
Luottamuksensuoja
>>Verotusmenettelylain
26,2 §:n säännös verovelvollisen luottamuksensuojasta;
Säännöksen mukaan asia on ratkaistava verovelvollisen
eduksi, jos asia on tulkinnanvarainen tai epäselvä ja
verovelvollinen on toiminut vilpittömässä mielessä
viranomaisen noudattaman käytännön ja ohjeiden mukaisesti
eikä erityisistä syistä muuta johdu. Vaikka vero
maksuunpantaisiinkin voidaan seuraamukset jättää
perimättä, jos veron perintä olisi kohtuutonta asian
tulkinnanvaraisuuden tai epäselvyyden vuoksi. Säännös
tuli voimaan 1.11.1998 ja sen taustalla on nimenomaan verotuksen
ennakoitavuus ja oikeusvarmuuden lisääminen. Verohallitus
on julkaissut ohjeet luottamuksensuojan soveltamisesta verotusmenettelyssä,
mm: Erityisesti verotarkastuksen kannalta luottamuksensuoja merkitsee
sitä, ettei veroviranomainen voi taannehtivasti muuttaa tulkintojaan
verovelvollisen vahingoksi. Näin verovelvollinen voi luottaa
siihen, että tarkastusmenettelyssä jo kerran läpi
käyty aineisto ei johda myöhemmin jälkiverotukseen.
Vaikka verotarkastuskertomukseen on jo ennen luottamuksensuojasta
säätämistä merkitty, mitä aineistoa on
tarkastettu, lisäsi luottamuksensuojasäännös
tämän asian merkitystä. Hyvän verotarkastustavan
mukaan verotarkastuksessa tutkitaan kunkin tarkastettavan verolajin
kannalta olennaiset asiat, aineisto ja laskentajärjestelmät
ainakin yhdeltä kalenterivuodelta taikka tili- tai valvontakaudelta:
Verohallinto, verotarkastuskertomuksen rakenne ja sisältö
s.12 Lisäksi luottamuksen suoja tulee kyseeseen verovelvolliselle
annettujen ohjeiden osalta. Myöhemmin epäselvyyksien välttämiseksi
verotarkastuskertomukseen merkitään ne asiat, joita verovelvolliselle
on annettu ohjeita ja neuvoja. Myös verotarkastuskertomuksella
on merkitystä luottamuksensuojan muodostumisen kannalta. Näin
on tilanteissa, joissa verotuksen toimittaja tai maksuunpanija ei
poikkea verotarkastajan esityksestä. Tällöin verotarkastuskertomus
sisältää verohallinnon kannanoton ja ohjeet kertomuksessa
käsiteltyihin asioihin: Verohallinto, verotarkastuskertomuksen
rakenne ja sisältö s 12
Luottamuksensuojaan liittyy toisaalta kysymys edellisessä verotarkastuksessa
tehtyjen ratkaisujen vaikutuksesta nyt suoritettavaan verotarkastukseen
ja toisaalta nyt suoritettavan verotarkastuksen vaikutus tulevaisuuteen.
Kysymys on myös siitä, mitä verotarkastuksessa on
tutkittu ja mitä olisi pitänyt tutkia. Jälkimmäisen
asian osalta oikeuskäytäntö poikkeaa eri verolajeissa:
Verohallinto, verotarkastuskertomuksen rakenne ja sisältö
s 12
Historiallisesti liikevaihtoverotuksen osalta luottamuksensuojaan
liittyvissä näkökohdissa on ollut merkitystä
erityisesti jälkiverotustilanteissa. Oikeuskäytännössä
on katsottu, että aikaisempi tarkastus on antanut verovelvolliselle
suojan jälkiverotuksessa esimerkiksi tarkastuksessa havaittujen
tulkintavirheiden suhteen. Tämä on perustunut ajatukseen,
että jos verovelvolliseen on aikaisemmin kohdistettu verotarkastus,
verovelvollisen menettelyn on katsottava tulleen tutkituksi tarkastuksessa
ainakin silloin kun tarkastuskertomuksessa on siitä maininta.
Jos mainintaa ei ole, on lähdetty siitä, että kaikki
yrityksen liikevaihtoverotukseen olennaisesti vaikuttavat seikat
on tutkittu tai olisi pitänyt tutkia. Näin KHO 8.12.1978
taltiossa 5441: KHO vuosikirja 1998 s.209. Ks. myös Ryynänen
2000 s.198. Leena Sundström 07.2003<<
Myötävaikuttamattomuusperiaate (asiaan liittyy periaate editointivelvollisuudesta)
Myötävaikuttamattomuusperiaate
tarkoittaa, että syyttäjän täytyy hoitaa syytteen
ajaminen turvautumatta todistusaineistoon, joka on hankittu syytettyä
pakottamalla. Periaate liittyy läheisesti syyttömyysolettamaan
|