NTC:lle on vasta 1.8.1995 postitse saantitodistuksin lähetetty kyseiseen liikevaihtoveroa koskevat maksuunpanopäätökset maksulipukkeineen.
Edellä esitetyn johdosta NTC pitää välttämättömiä selvittää, onko verotuspäätös todella tehty 30.6.1995, kuten olisi pitänyt tapahtua, vai onko päätökset tehty viimeisen mahdollisen verotuspäivän jälkeen ja mahdollisesti päivätty taannehtivasti.
Verotettavan kannalta on ensiarvoisen tärkeää voida luottaa siihen, että laissa verotukselle määrättyjä määräaikoja noudatetaan myös viranomaisten tehdessä itse päätöksiä. Useimpiin valituksiin liittyy määräaika, johon mennessä on toimittava, jotta säilyttäisi oikeutensa muutoksenhakuun. Olisi siten mielivaltaista, jos viranomainen itse ei pitäisi kiinni olemassa olevista määräajoista, vaan voisi jopa jälkikäteen päivätä päätöksiä tehdyiksi aiemmin kuin mitä todellisuudessa on tapahtunut.
NTC on luottanut siihen, että verotuspäätös, joko myönteinen tai kielteinen, tehdään määräajassa. Siksi kukaan ei ole ollut yhtiön puolesta paikalla lääninverovirastossa perjantaina virka-ajan päättyessä kysymässä onko päätös tehty, ja millainen se on.
Päätöksen olisi pitänyt kuitenkin olla saatavissa tai ainakin tiedossa perjantaina virka-ajan päättyessä tai viimeistään maanantaina.
Epäilykset päätöksen tekemättömyydestä heräsivät, kun päätöstä ei löytynyt vielä kahdenkaan viikon kuluttua tiedossa olevasta ratkaisupäivästä.
Asian selvittämisen kannalta olisi tärkeää paitsi edellä mainittuja henkilöitä myös kuulustella kaikkia henkilöitä, joiden kautta päätös tavallisesti kulkee, sekä ottaa talteen ja tutkia lääninveroviraston tietokoneelta loki tiedostosta mahdollisesti saatava selvitys siitä, koska kyseiset päätökset on syötetty tiedostoon ilmeisesti aiemmin varatulle verotuspäätöksen diarionumerolle.
Hämeenlinnassa 7. elokuuta 1995
Oy NTC International Ltd
Yrjö Reinikainen
Liitteet: jäljennökset verotuspäätöksistä
jäljennökset määräajan pidentämistä koskevista telekopioista
jäljennökset tarkastuskertomuksista niihin annettuine vastineineen
jäljennös kantelusta
------------------------------------------------
Pos.16.1.2 Havaintoja ja kommentteja
Tarkastuskertomuskirjelmän 1798/62/95 ja alustavan tarkastuskertomuksen N:ro HAL/0168/94 sekä varsinaisen tarkastuskertomuksen HAL/1068/94 (myös HAL/96/00515 päivätty 27.8.1996) perusteella, on merkitty jälkiverotus suoritetun 30.06.92 päättyneeltä tilikaudelta - samana päivänä 30.6.95 - jolloin olimme toimittaneet faksilla vastineemme Uudenmaan Lääninveroviraston kirjaamoon. Olimme antaneet vastineen tarkastuskertomukseen, oli epäselvää oliko muita vastineita, oliko Citylink Oy:ltä pyydetty vastinetta?. Sama kertomus sisälsi usean (kolmen yrityksen) eri kertomuksia, - eri osapuolista - joita ei eroteltu itse kontekstissa/kertomuksesta.
Jälkiverotus voidaan
Liikevaihtoverolain 93 §:n ja Arvonlisäverolain 179 §:n
perusteella toimittaa kolmen vuoden kuluessa sen tilikauden päättymisestä,
johon kuluvalta kalenterikuukaudelta vero olisi tullut maksaa. NTC:n
tilikausi alkaa vuosittain 1.7. ja päättyy 30.6. Viimeinen
mahdollinen päivä tehdä maksuunpanopäätös
tilikaudelta 1991 -1992 on siten 30.6.1995. Tämän jälkeen
verotusoikeus kyseisen tilikauden osalta on vanhentunut, koska tilikauden
päättymisestä oli tuolloin kulunut kolme vuotta.
Asiassa on huomionarvoista se, että CityLinkin tilikausi päättyi
30.4. CityLinkin liikevaihtoveron jälkiverotusoikeus oli päättynyt
tilikauden 05.91 - 04.92 osalta kahta kuukautta aikaisemmin kuin
NTC:n tilikausi. Tällä asialla oli merkitystä kun
Turun Lääninverotoimisto teki oman päätöksensä
Citylinkin liikevaihtoverojen osalta 05.91 - 04.92. Toteamalla päätöksessään
verotuksen vanhentumisen johdosta jäävän sillänsä,
ja seuraavalta tilikaudelta 05.92 - 04.93 Turun lääninverovirasto
teki jälkiveropäätöksen CityLinkia koskien.
(Huomaa; että Turun lääninverovirasto käsitteli
yhtiötä itsenäisenä verovelvollisena) Ks.
alaotsikko 21.
CityLink liikevaihtoverotus.
|